Najbezpieczniejszy na świecie. Nowoczesny pociąg na polskich torach [ZDJĘCIA]

elf1

Przetrwa zderzenie z innym pociągiem, o usterkach poinformuje aplikacja telefoniczna, a niepełnosprawni chętnie będą do niego wsiadać. Jest najnowocześniejszy w Polsce, a pozazdrościć go mogą nam sąsiedzi z zagranicy. Wyjątkowy pojazd został zaprezentowany w Gdańsku, gdzie właśnie dostał nagrodę za innowacyjne rozwiązania.

W Gdańsku trwają 12. Międzynarodowe Targi Kolejowe. Największe w kraju i drugie co do wielkości w Europie. Co dwa lata przyciągają najważniejszych producentów z branży. W tym roku zdecydowanie wyróżniła się bydgoska Pesa, która na targach otrzymała nagrodę SITK im. Czesława Jaworskiego.

Najnowsze dziecko Pesy to Elf 2. Jest nowoczesny, ma futurystyczny wygląd, a co najważniejsze jest w pełni przygotowany na przewóz osób niepełnosprawnych. Od kilku dni przy centrum wystawienniczym Amber Expo możemy zwiedzać ten pojazd. Postanowiliśmy sprawdzić, co w nim wyjątkowego.

 

 Fot. Radio Gdańsk / Jacek Klejment


NAJBEZPIECZNIEJSZY NA ŚWIECIE

– Przód pociągu zbudowany jest w taki sposób, żeby pochłaniał całą energię ewentualnego uderzenia. Pesa jest drugim producentem na świecie, który zdecydował się montować w swoich pociągach zabezpieczenia tego typu. Można powiedzieć, że jest to najbezpieczniejszy pojazd na świecie – powiedział Michał Żurawski, rzecznik producenta.

Pod plastikową obudową ukryte są potężne zderzaki. Za nimi tzw. plaster miodu, czyli specjalnie formowane aluminium, a dopiero dalej stalowa ściana odgradzająca przód pociągu od kabiny. Bydgoski producent postawił na bezpieczeństwo, ale to nie wszystko, co oferuje ta maszyna. Klimatyzowane wnętrza, monitoring, wygodne fotele, gniazdka przy każdym siedzeniu czy informacja pasażerska to już standardy. Elf 2 oferuje troszkę więcej. Choć nie ma gniazd USB, wyposażony został w specjalny wzmacniacz sygnału GSM. Dba on o to, żeby nie zrywało nam rozmów telefonicznych.

TEGO W POCIĄGACH JESZCZE NIE BYŁO

Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia maszyny jest tzw. intercom, czyli możliwość kontaktu pasażera z obsługą pociągu. Dzięki temu pasażerowie mają być informowani na bieżąco o nieplanowanych sytuacjach. Będziemy mogli zapytać o sprawy związane z podróżą albo zgłosić usterkę. Jeśli chodzi o ewentualne uszkodzenia w pociągu, to dzięki aplikacji obsługa będzie wiedziała o najmniejszej usterce jako pierwsza.

– Elf 2 wyposażony jest diagnostykę online. To znaczy, że nawet za pomocą zwykłego smartfona można sprawdzić, ile pociąg przejechał kilometrów, gdzie się znajduje, co się stało i jaką trzeba wysłać ekipę na miejsce. Dzięki aplikacji DiagApp, producent zdalnie będzie informowany, co się stało na torach. Wcześniej nie było tego w żadnych pociągach – dodaje rzecznik Pesy.

Pociągi Elf 2 mają od 100 do 190 miejsc siedzących, każdy wyposażony jest w elektryczne rampy i windy dla niepełnosprawnych. Korytarze są podświetlane jak w samolotach i zbudowane w taki sposób, żeby po określonych strefach bez problemów poruszała się osoba na wózku inwalidzkim. Na razie Elfy zamówione zostały przez Przewozy Regionalne w województwach podkarpackim i wielkopolskim. My czekamy, aż zasilą flotę pomorskiej kolei.

Jacek Klejment

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj