Więcej kamer na przejazdach kolejowych. Osoby łamiące przepisy przestają być anonimowe

99 procent wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych w 2017 roku spowodowali nieostrożni kierowcy. Dzięki kamerom, nagrania z wypadków wykorzystywane są w prewencji i na szkoleniach kierowców. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. coraz więcej przejazdów wyposaża w kamery. Wiedza czerpana z nagrań na przejazdach pozwala na budowanie coraz mniej kolizyjnych skrzyżowań, które wykluczają zderzenia samochodów i pociągów. 

W 2016 roku były 1052 skrzyżowania z monitoringiem, w 2017 r. ta liczba wzrosła do 1170.

Nagrania stanowią także przydatny materiał w postępowaniach, dotyczących łamania zasad bezpieczeństwa na przejazdach i ustalania danych nierozważnych kierowców. Filmy wykorzystywane są również w akcji na rzecz zwiększania bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. To ilustracja zachowań, które trzeba eliminować: omijania rogatek, wjeżdżania pod opadające rogatki, ignorowania znaków stop.

SZKOLENIE NOWYCH KIEROWCÓW

Kampania społeczna Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” wykorzystuje nagrania z kamer podczas warsztatów z instruktorami jazdy oraz w procesie szkolenia nowych kierowców. W 2017 roku seminaria były zorganizowane w dziesięciu miastach. Materiały trafiły do blisko 800 ośrodków szkolenia kierowców. Pomogą przygotować w 2018 r. około 50 tysięcy przyszłych kierowców.

– Na przejazdach kolejowo-drogowych coraz mniej osób łamiących przepisy może zachować anonimowość. Nagrania z monitoringu pokazujące m.in. uszkodzenia urządzeń zapewniających bezpieczeństwo i nieprzestrzeganie przepisów ruchu drogowego trafiają do policji, która ustala sprawców. W 2017 roku było 977 wniosków w sprawie ukarania nieostrożnych kierowców – mówi Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

oprac. hb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj