Pierwszy w Polsce program wsparcia innowacji w sektorze stoczniowym. „To morze możliwości warte 730 mln zł”

Wdrożenie pierwszego w Polsce kompleksowego programu wsparcia prac badawczo-rozwojowych INNOship w branży stoczniowej ogłosiło w środę w Gdyni Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Budżet tej inicjatywy, w pilotażowym, dwuletnim etapie, wynosi ok. 240 mln zł.

– Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) nadzorowane przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznacza specjalne środki na podniesienie konkurencyjności sektora stoczniowego. Będą one dedykowane badaniom przemysłowym, pracom rozwojowym i pracom przedwrożeniowym – mówił wiceminister resortu, Piotr Dardziński.

Dardziński podkreślił, że INNOship powstał z inicjatywy samej branży stoczniowej tj. Związku Pracodawców Forum Okrętowe, którego członkami są stocznie produkcyjne i remontowe, dostawcy usług, kooperanci i producenci wyposażenia okrętowego, a także inne firmy i instytucje aktywne w branży przemysłu stoczniowego. – To nie jest coś, co zostało narzucone przez rząd – nadmienił.

PROGRAM SKIEROWANO DO WSZYSTKICH

Wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego wyjaśnił, że beneficjentami INNOship mogą być pojedyncze przedsiębiorstwa oraz konsorcja. – I tu położyłbym mocny akcent właśnie na konsorcja, ponieważ program jest skierowany do całego sektora stoczniowego, także spółek i firm, które obsługują tę branżę. Chcielibyśmy zbudować przewagę całości, a nie tylko pojedynczych podmiotów gospodarczych – dodał Dardziński.

– Ten program jest elementem konsekwentnej strategii wspierania przemysłu stoczniowego, przyjętej przez rząd. To jest przemysł, który w zdecydowanie większym stopniu niż inne sektory powinien być wspierany, bo w przypadku sektora stoczniowego mamy firmy, które mogą konsumować technologie, będące efektem pracy naukowców. Mamy też doświadczenie i tradycje, mamy dobrych inżynierów oraz potencjał kształcenia tych, którzy będą potem wykwalifikowaną kadrą w przemyśle stoczniowym – zaznaczył Dardziński.

POLSKA MYŚL TECHNOLOGICZNA

Dyrektor NCBR prof. Maciej Chorowski podkreślił, że kierowana przez niego instytucja spełnia w INNOship rolę swoistego ubezpieczyciela przemysłu od ryzyka związanego z wprowadzaniem na rynek nowych technologii. Chcemy, aby pomysły, które będą do programu zgłaszane i oceniane rzeczywiście były takimi projektami, które doprowadzą do tego, że branża stoczniowa będzie miała coraz większą wartość dodaną sprzedawanych przez siebie produktów – dodał.

Prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe Jerzy Czuczman jest przekonany, że INNOship będzie dużą szansą dla inżynierów, którzy będą mieli okazję promować polską myśl techniczną dla rodzimych stoczni.

– W polskim przemyśle stoczniowym jest olbrzymi potencjał kompetencji i umiejętności, który powinien być wykorzystywany właśnie na potrzeby krajowe, a nie tylko, jak do tej pory, w prawie 95 procentach korzystają z tego zagraniczni klienci. INNOship to morze możliwości warte 730 mln zł (to łączny budżet INNOship w trzech etapach programu do 2023 r.), z czego około połowę muszą wyłożyć przedsiębiorcy, a reszta jest dofinansowywana – mówił Czuczman. Podkreślił jednocześnie, że głównym inicjatorem powstania programu ze strony branży stoczniowej była Remontowa Holding w Gdańsku.

Nabór wniosków w pierwszym, dwuletnim pilotażowym etapie INNOship, rozpocznie się 30 kwietnia i potrwa do 29 czerwca 2018 r.

Szczegóły programu INNOship zostały zaprezentowane w Bałtyckim Porcie Nowych Technologii w Gdyni, stanowiącym innowacyjny projekt biznesowy Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, łączący proces rewitalizacji terenów po dawnej Stoczni Gdynia ze wspieraniem rozwoju przemysłu stoczniowego.

 

PAP/jK

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj