Targ Węglowy przestrzenią tylko dla pieszych? „Likwidacja parkingu jest możliwa”

Targ Węglowy to plac w Gdańsku, który skupia wokół siebie najcenniejsze zabytki Śródmieścia. Mimo to, od wielu lat służy jako parking. Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej proponuje zaadaptowanie placu na przestrzeń dla pieszych i zaznacza, że likwidacja parkingu jest możliwa. Ten pomysł szybko zyskał wielu zwolenników. – Za likwidacją parkingu przemawia argument dotyczący zrównoważonego rozwoju miasta. W momencie, w którym powstaje ogromna liczba inwestycji hotelowych i miejsc skupionych wokół handlu. Należy sobie zadać pytanie, gdzie powstają miejsca w przestrzeni ścisłego centrum, które można oddać do dowolnej aranżacji mieszkańcom – mówi dr hab. Jan Sikora, Kierownik Katedry Architektury Przestrzeni Kulturowych na Akademii Sztuk Pięknych. 

1030 NOWYCH MIEJSC PARKINGOWYCH

Od dawna słychać głosy, opowiadające się za permanentnym wyłączeniem z ruchu samochodowego Targu Węglowego. Jednak parkującym kierowcom brakowało alternatywy. Teraz sytuacja zdaje się zmieniać, o czym informuje FRAG. – W Forum Gdańsk w ciągu najbliższych miesięcy zostanie oddanych 1030 miejsc parkingowych. Ta liczba jest na tyle duża, że powinna całkowicie zrekompensować stratę tych 170 miejsc, które są obecnie na Targu Węglowym – informuje Tomasz Janiszewski, członek stowarzyszenia.

Dyskusja rozpoczęła się w mediach społecznościowych. Radni Platformy Obywatelskiej – Piotr Borawski i Mateusz Skarbek – zapowiedzieli swoje poparcie dla zlikwidowania parkingu na Targu Węglowym. Urząd Miasta zapowiada, że swoje stanowisko w tej sprawie poda w czwartek.

ZABYTKOWY PLAC

Targ Węglowy to jedno z najcenniejszych miejsc w obrębie zabytkowego zespołu Śródmieścia. Plac otacza Brama Wyżynna, Katownia, Wieża Więzienna, Złota Brama, Dwór Bractwa Św. Jerzego i Baszta Słomiana. Nie brakuje też instytucji kulturalnych, takich jak Akademia Sztuk Pięknych i Teatr Wybrzeże.

– Wydaje się paradoksalne i trochę dziwne, że tak ważne miejsce funkcjonalnie i kulturowo jest zaniedbane i cały czas traktowane jako takie zaplecze techniczno-parkingowe – mówi Andrzej Marek, architekt, członek stowarzyszenia Miasto Wspólne i współpracownik dr hab. Jana Sikora.

Tomasz Janiszewski dodaje: – Jeden z najcenniejszych zabytków Gdańska, Wielka Zbrojownia, jest w tej chwili otoczona murem samochodów. Targ Węglowy zasługuje na znacznie więcej, odkryjmy go na nowo.

CO W ZAMIAN?

Współczesna architektura urbanistyczna mocno ogranicza ruch samochodów w centrach miast. Wiele europejskich stolic od dawna realizuje plan, który skutecznie zmniejsza liczbę pojazdów poruszających się miejskimi ulicami. Gdańsk jest daleki od tej myśli, ale zlikwidowanie parkingu na Targu Węglowym, z pewnością byłoby krokiem w tym kierunku. Jaki pomysł mają miejscy aktywiści na plac między Teatrem Wybrzeże a Wielką Zbrojownią?

– Sama pusta przestrzeń nie jest podstawą do tego, żeby w mieście coś się zadziało. W miejscach publicznych najważniejsze są krawędzie. Jeżeli wygenerujemy poprzez właściwą adaptację Targu Węglowego krawędzie, które będą zapewniały miejsca dla lokali gastronomicznych i wydarzeń kulturalnych. To przestrzeń placu po czasie zapełni się życiem – mówi Andrzej Marek.

W 2013 roku na prośbę Gazety Wyborczej, Targ Węglowy został zwrócony mieszkańcom. Dzięki Instytutowi Kultury Miejskiej stanęły na nim zielone wyspy z naturalną trawą oraz meble miejskie. Wówczas zbierano pomysły na zaadaptowanie placu. Jednak po niedługim czasie Targ Węglowy znowu stał się miejscem postojowym.

– Zagospodarowanie tymczasowe Instytutu Kultury Miejskiej pokazało, że Targ Węglowy znakomicie sprawdził się jako przestrzeń, w której ludzie chcą spędzać czas. Jako miejsce na oddech w środku miejskiego zgiełku. To był spory sukces. Niestety meble, przez to, że były tymczasowe oraz mobilne, nie mogły być wysokiej jakości. Czas najwyższy na trwałe przywrócenie Targowi Węglowemu funkcji przestrzeni publicznej. Konieczne jest zainwestowanie w trwałą, z dobrych materiałów małą architekturę oraz zieleń – mówi Tomasz Janiszewski.

Mikołaj Chrzan, redaktor naczelny Gazety Wyborczej uważa, że targ powinien stać się miejskim placem z fontanną.

MIESZKAŃCY JEDNOGŁOŚNIE NA TAK 

Mieszkańcy Gdańska oraz użytkownicy parkingu na Targu Węglowym jednogłośnie opowiedzieli się za zlikwidowaniem parkingu na placu. – Jestem zdecydowanie na tak. Zdarzało się, że Targ Węglowy był zagospodarowywany w inny sposób, to zawsze spełniało swoją rolę – mówi wieloletnia mieszkanka Gdańska. Pracownik pobliskiego klubu dodaje: – Mimo tego, że jestem kierowcą i dojeżdzam tu samochodem, to jestem na tak. Targ Węglowy bez samochodów byłby zdecydowanie ciekawszy.

Jeden z mieszkańców wyraził swoje zaniepokojenie co do godzin otwarcia parkingu. Jednak wiadomo, że będzie on otwarty całodobowo. Według nieoficjalnych informacji, zostanie oddany do użytku w połowie maja. Pierwsze pół godziny postoju będzie darmowe, za kolejne zapłacimy 3,5 zł. Każda kolejna rozpoczęta godzina będzie kosztowała 4 zł. Parking będzie przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Swój samochód namierzymy za pomocą aplikacji.

PARKING PODZIEMNY POD PLACEM?

Przez wiele lat miasto miało plany budowy parkingu podziemnego pod Targiem Węglowym. Do tego pomysłu odniósł się Tomasz Janiszewski. – Uznajemy to za wysoce nieekonomiczne. Koszt jednego miejsca postojowego jest zbliżony do 200 tys. zł. To się nigdy nie zwróci. Jeżeli już zbudowano Forum Gdańsk z tak ogromnym parkingiem to posłużmy się nim. Te plany powinno się zarzucić – odpowiada.

Maksymilian Mróz

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj