Pojadą 160 km/h, mają 20 miejsc na rowery i sieć Wi-Fi. Nowoczesne pociągi jeszcze w tym roku na pomorskich torach

podpisane head

Pięć nowoczesnych, elektrycznych pojazdów szynowych pojawi się wkrótce na pomorskich torach. Na początku będą kursowały między Trójmiastem a Słupskiem, po elektryfikacji linii będą też mogły obsługiwać Pomorską Kolej Metropolitalną. Cztery z pięciu pojazdów będą gotowe do użytku na przełomie listopada i grudnia tego roku, ostatni pojedzie pod koniec pierwszego kwartału 2019 roku. Pociągi wyprodukowane zostaną w Nowym Sączu. – To zupełnie nowa jakość na pomorskich torach. Do tej pory inwestowaliśmy w tabor spalinowy. Teraz czas na składy elektryczne. W związku z licznymi odwołaniami przetarg nie był łatwy do przeprowadzenia, ale cieszę się, że podpisaliśmy umowę – powiedział Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. 

Umowę podpisali Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego i Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego oraz Zbigniew Konieczek, prezes Zarządu Newag S.A.

JUŻ NA PRZEŁOMIE LISTOPADA I GRUDNIA

Pierwotnie pierwsze dwa składy miały przyjechać na Pomorze w grudniu 2018 roku, kolejne dwa wiosną 2019 roku, a ostatni w 2020 roku. – Jesteśmy gotowi dostarczyć pociągi szybciej. Mogę obiecać, że już pod koniec pierwszego kwartału 2019 r. po pomorskich torach będą kursować wszystkie zamówione pociągi – obiecał Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A. – To bardzo dobra wiadomość. Cieszę się, że wykonawca składa taką obietnicę. To pokazuje, że wybór nowosądeckiej firmy był strzałem w dziesiątkę – przyznał Ryszard Świlski.

Podpisanie umowy na dostawę pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych z firmą Newag SA. Fot. Aleksander Olszak

 

IMPULS JAK NA SYCYLII

Składy typu Impuls kursują na Podkarpaciu, w Małopolsce, na Dolnym Śląsku oraz na włoskiej Sycylii. Dwa składy jeżdżą również w żółto-niebieskich barwach trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. W pociągach będzie co najmniej 195 miejsc siedzących, 30 miejsc uchylnych i 20 miejsc dla jednośladów.

– Cały skład będzie klimatyzowany i objęty monitoringiem. Szerokie drzwi wejściowe znacząco ułatwią dostęp do pociągów osobom niepełnosprawnych. Również toalety będą dla nich dostosowane – przedstawiał marszałek Struk.

INWESTYCJA ZA 123 MLN ZŁ

Całkowity koszt zakupu pięciu Impulsów to około 123 mln zł. Ponad 92 mln zł unijnego dofinansowania pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Aż 30,3 mln zł pochodzić będzie ze środków własnych samorządu województwa pomorskiego. – W umowie mamy również zapis, że możemy domówić jeszcze pięć dodatkowych składów. Ich zakup zależeć będzie jednak od pozyskania środków finansowych. Co ważne, jeśli zdecydujemy się skorzystać z tej opcji, nie będzie trzeba przeprowadzać całej procedury przetargowej – dodał Ryszard Świlski.

mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj