Ponad 25 milionów ton. Tyle towarów zostało przeładowanych w pierwszym półroczu 2018 roku w Porcie Gdańsk. To aż 35-procentowy wzrost w porównaniu do tego samego okresu w roku poprzednim.
Przeładowane 25 mln ton towarów to rekordowy wynik w historii Portu Gdańsk. – To kolejny raz, kiedy udowadniamy, że ciężką pracą i zmianą nastawienia do współpracowników można naprawdę wiele zdziałać. Ten rekord jest sukcesem przede wszystkim naszych kontrahentów, bo to oni odpowiadają za przeładunki. W styczniu byliśmy 6. portem bałtyckim pod względem przeładunków, teraz mamy czwartą pozycję – tłumaczy Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
MIMO AWANSU AMBICJE SĄ WIĘKSZE
Port Gdańsk osiągnął najwyższą dynamikę wzrostu wśród portów bałtyckich. 18,5 mln przeładowanych ton z pierwszych 6 miesięcy w roku 2017, wzrosło do ponad 25 mln ton przeładowań. To daje 35-procentowy progres. Dla porównania: St. Petersburg odnotował dynamikę na poziomie 14 proc., Kłajpeda 7,5 proc., a Ryga 0,7 proc. Primorsk, który w aktualnym zestawieniu zajmuje miejsce przed Gdańskiem, zanotował 15-procentowy spadek.
– Nie ma drugiego portu na Bałtyku, który miałby takie rezerwy zarówno terenowe, jak i te wynikające z nakładów inwestycyjnych. Opracowaliśmy długofalową strategię, aby zostać nr 1 wśród portów na Morzu Bałtyckim. Widzimy, że porty rosyjskie zanotowały regres w pierwszym okresie przeładunkowym za 2018 rok. Dlatego uważamy, że nasze plany nie są tylko czczą gadaniną czy chwytem marketingowym. Jest to naprawdę realne – mówił Adam Kłos, dyrektor handlowy ZMPG.
– Od Primorska dzieli nas zaledwie 1,7 mln ton. Tak jak zapowiadaliśmy, będziemy robić wszystko, by piąć się w rankingu bałtyckich portów. Chyba całkiem dobrze nam to idzie – dodał Łukasz Greinke.
NAJWIĘKSZY WZROST WĘGLA
Najwyższy wzrost osiągnął węgiel, którego w Gdańsku przeładowano niemal 3,5 mln ton. To prawie 67 proc. więcej niż w I półroczu roku 2017. Jedną z dominujących grup towarów przeładowywanych w Porcie Gdańsk były również paliwa. W I półroczu 2018 roku przez port przepłynęło ponad 8 mln ton paliw, czyli o 30,6 proc. więcej niż od stycznia do czerwca poprzedniego roku. Przeładunki drobnicowe ukształtowały się na poziomie prawie 11 mln ton. Oznacza to, że jest to wynik lepszy o 37 proc. niż w ubiegłym roku. Przeładunek kontenerów wzrósł o 44 proc., a samochodów handlowych o 24 proc. Wysoki wzrost odnotowano także w grupie innych masowych towarów. Gdański port przeładował ich ponad 1,96 mln ton, osiągając tym samym wynik o 21,2 proc. lepszy niż rok temu.
mkul