„Gdańsk bez plastiku”. Urząd miasta rusza z nową kampanią i zmiany zaczyna… od siebie

Ograniczenie użycia plastiku na co dzień i wzrost świadomości o wytwarzaniu odpadów, to nowy pomysł władz Gdańska. W czwartek miasto ruszyło z kampanią „Gdańsk bez plastiku”. – To forma solidarności z przyszłymi pokoleniami – mówiła, pełniąca obowiązki prezydenta Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz.

– Każdy z nas chciałby, żeby jego dzieci i wnuki mogły cieszyć się środowiskiem naturalnym, które nas otacza. Mamy w Gdańsku park krajobrazowy, mamy plaże. Ale chyba każdego z nas boli, kiedy idziemy na spacer i widzimy jak my sami czy nasi sąsiedzi zostawiają plastikowe śmieci, które zalegają latami – tłumaczyła komisarz Gdańska.

„PLASTIK ZABIJA”

O tym, że plastik jest szkodliwy dla przyrody i dla ludzi, przekonuje dyrektor Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego, Michał Targowski. – Trzeba mieć świadomość, że plastik zabija. I to nas. Czasem nie zdajemy sobie sprawy, ile plastiku w różnej formie pływa w morzach i oceanach. To wszystko jest połykane przez zwierzęta morskie, przez ryby czy skorupiaki, które potem trafiają na nasze stoły. Plastik zabija też zwierzęta bezpośrednio, np. przez torebki foliowe czy plastikowe patyczki – dodaje.

WYTWARZAMY CORAZ WIĘCEJ ODPADÓW

Mieszkańcy Gdańska z roku na rok wytwarzają coraz więcej odpadów. Aby ograniczyć przyrost śmieci i użycie plastiku, miasto przyjęło 10 prostych zasad, które mają w tym pomóc. Wśród nich są punkty między innymi o używaniu toreb bawełnianych, talerzy i sztućców wielorazowego użytku, czy przechowywaniu żywności w szklanych pojemnikach.

ZACZNĄ OD SIEBIE

Urząd zadeklarował, że zmiany zacznie od siebie i jednostek podległych. – Na przykład, kiedy skończy się kontrakt na wodę butelkowaną w urzędzie, więcej jej zamawiać nie będziemy, tylko skorzystamy ze szklanych naczyń i wody, którą możemy pić w Gdańsku z kranu. Będziemy się starali też ograniczyć użycie plastikowych kubków czy słomek – dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

DŁUGOFALOWE DZIAŁANIA

W ramach kampanii zaplanowano długofalowe działania, które mają przypominać i promować założenia akcji. W planach jest organizacja konkursów plastycznych dla uczniów, pilotażowych projektów dla rodzin, które chcą zmienić swoje nawyki i wyeliminować plastik z użycia, organizowanie konkursów w mediach społecznościowych, czy pikników dla mieszkańców.

Akcję będą promować również ekologiczne gadżety z logo kampanii – torby bawełniane na zakupy, koszulki, ołówki i inne przedmioty z surowców przyjaznych środowisku.

Aleksandra Nietopiel/mkul

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj