Wybuch kreatywności i nauka pracy w zespole. Odyseusze spotkali się w Gdańsku [WYNIKI/ZDJĘCIA]

Tysiąc młodych osób w 111 drużynach wykazało się dziś w Gdańsku umiejętnościami zespołowego rozwiązywania problemów. W  Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 odbył się etap międzynarodowego konkursu Odyseja Umysłu.
Twórcze myślenie to kompetencja XXI wieku. Młodzi uczestnicy międzynarodowego programu edukacyjnego Odyseja Umysłu uczą się, jak ją rozwijać. Rozwiązują złożone zadania, wykorzystują wiedzę szkolną w praktyce i działają zespołowo.

W tym roku przy okazji stworzyli m.in. innowacyjne pojazdy mechaniczne, mieszczące się w dwóch walizkach, mechaniczne stworzenia posiadające zdolność mimikry, autorskie przedstawienia o alternatywnych pracach Leonarda da Vinci, kilkunastogramowe drewniane struktury zdolne dźwignąć kilkusetkilogramowe obciążenia, a także zaskakujące spektakle o pozornych waśniach. Efekty ich pracy oceniano w niedzielę w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 przy ul. Meissnera.

W POLSCE OD 28 LAT

– Odyseja Umysłu to międzynarodowy program realizowany w formie konkursu kreatywnego rozwiązywania problemów. Jego celem jest rozwój zdolności twórczych, jakie posiada każdy młody człowiek. W tym roku jest to jego 28 polska edycja. Uczestnicy pracują w kilkuosobowych zespołach (od 5 do 7 osób), przez kilka miesięcy rozwiązując wybrane przez siebie zadanie pod okiem wyszkolonego trenera. Każda drużyna decyduje się na jeden z pięciu, co roku innych problemów o charakterze projektowym. Nawiązują one do różnych talentów czy zainteresowań i wymagają zastosowania wiedzy w praktyce. Swoje rozwiązanie zespoły przedstawiają w formie kilkuminutowej prezentacji scenicznej na konkursie, poddając efekty pracy ocenie sędziów. – mówi Wojciech Radziwiłowicz z Fundacji Odyssey of the Mind Polska.

– Odyseusze mierzą się również z tzw. Problemami Spontanicznymi. Są one tajne do ostatniej chwili, wymagają myślenia na zawołanie, improwizacji, znakomitej współpracy oraz radzenia sobie z niedoborem zasobów i stresem. Współzawodnictwo między drużynami odbywa się w czterech grupach wiekowych (od szkół podstawowych po uczelnie wyższe) w ramach wybranych zadań konkursowych. Dzięki uzyskanej informacji zwrotnej, uczestnicy mogą wyciągać wnioski i się doskonalić – dodaje Radziwiłowicz.

WSZECHSTRONNY ROZWÓJ

– Odyseja to doświadczenie, które wyzwala w nas to, co najlepsze, choć niekoniecznie rozpoznane – wspomina Paweł, absolwent Odysei Umysłu. Rozwój widzą też rodzice. Mama Kamila, który kilka lat temu brał udział w konkursie, zwraca uwagę na to, że nie trzeba mieć nadzwyczajnych zdolności, by skorzystać z tego, co daje program. Także uczniowie, którzy nie mają osiągnięć w nauce, nagle mogą odnaleźć swoje miejsce w klasie, właśnie dlatego, że odnaleźli się w Odysei Umysł – mówi. Zespół jej syna zdobył tytuł Mistrzów Świata podczas Finałów Odysei Umysłu w USA.

Podczas przygotowań i konkursów młodzi ludzie wspólnie rozwijają kompetencje kluczowe w ich przyszłości: umiejętności związane z pracą w zespole, praktycznym łączeniem wiedzy z różnych dziedzin i niestandardowym rozwiązywaniem problemów. Uczą się tolerancji dla odmiennych pomysłów, podejmują inicjatywę i ryzyko, eksperymentują, a do tego świetnie się bawią. Dlatego na medalach, które po występie otrzymują wszyscy uczestnicy widnieje hasło: „W Odysei Umysłu każdy jest zwycięzcą”.

ELIMINACJE W GDAŃSKU I CO DALEJ

W konkursie regionalnym w Gdańsku brało udział ponad tysiąc młodych ludzi zrzeszonych w 111 drużynach, reprezentujących szkoły i placówki z województwa pomorskiego. Podobne konkursy odbywają się także w Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Łodzi i Poznaniu.

Wyłonione podczas eliminacji regionalnych drużyny, które osiągną najlepsze wyniki, awansują do Finału Ogólnopolskiego. Wydarzenie potrwa dwa pełne dni (30-31 marca br.) i odbędzie się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym oraz w hali Gdynia Arena w Gdyni.  Weźmie w nim udział ponad 230 zespołów i ich towarzyszy (ok. 4 tys. osób) z całego kraju. Drużyny, które zajmą I i II miejsca będą mogły reprezentować Polskę podczas Finałów Światowych w Stanach Zjednoczonych.

PATRONAT MINISTRA EDUKACJI

Od 16 lat program jest realizowany pod patronatem Ministrów Edukacji. Także tegoroczna edycja objęta została patronatem honorowym Minister Edukacji, Anny Zalewskiej. Partnerem strategicznym wydarzenia jest firma Immergas.

WYNIKI ELIMINACJI REGIONALNYCH

Do Finału Ogólnopolskiego Odysei Umysłu awansowały drużyny reprezentujące:

PROBLEM 1: EKIPA OMERATUNKOWA :: GRUPA WIEKOWA I
Ekologiczna Szkoła Społeczna z Rumi
Niepubliczna Szkoła Podstawowa SOKRATES z Gdańska
Szkoła Podstawowa Sióstr Zmartwychwstanek z Wejherowa
Sopockie Szkoły Autonomiczne z Sopotu

PROBLEM 1: EKIPA OMERATUNKOWA :: GRUPA WIEKOWA II
Szkoła Podstawowa nr 44 z Gdańska

PROBLEM 1: EKIPA OMERATUNKOWA :: GRUPA WIEKOWA III
Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 z Pruszcza Gdańskiego
Powiatowy Zespół Szkół nr 1 z Wejherowa
***

PROBLEM 2: DO ZOBACZENIA W UKRYCIU :: GRUPA WIEKOWA I
Laboratorium Twórczości PRYZMAT z Gdańska
Szkoła Podstawowa nr 89 z Gdańska
Amerykańska Szkoła Podstawowa z Gdyni
Szkoła Podstawowa w Pręgowie
Zespół Szkół S.T.O. ze Słupska

PROBLEM 2: DO ZOBACZENIA W UKRYCIU :: GRUPA WIEKOWA II
Laboratorium Twórczości PRYZMAT z Gdańska
Ekologiczna Szkoła Społeczna z Rumi
Niepubliczna Szkoła Podstawowa SOKRATES z Gdańska
***

PROBLEM 2: DO ZOBACZENIA W UKRYCIU :: GRUPA WIEKOWA III
Laboratorium Twórczości PRYZMAT z Gdańska
***

PROBLEM 3: W PRACOWNI MISTRZA LEONARDA :: GRUPA WIEKOWA I
Niepubliczna Szkoła Podstawowa HAPPY KIDS OSOWA z Gdańska
Szkoła Podstawowa nr 89 z Gdańska
Szkoła Podstawowa nr 1 z Rumi
Prywatna Szkoła Podstawowa PRYMUS z Kościerzyny
Szkoła Podstawowa nr 59 z Gdańska
Szkoły GEDANENSIS z Gdańska
Towarzystwo Przyjaciół Ucznia HORYZONT z Sierakowic

PROBLEM 3: W PRACOWNI MISTRZA LEONARDA :: GRUPA WIEKOWA II
Szkoły GEDANENSIS z Gdańska
Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
Laboratorium Twórczości PRYZMAT z Gdańska
Szkoła Podstawowa CENTRUM EDUKACJI TWÓRCZEJ z Kowal
Szkoła Podstawowa nr 48 z Gdańska
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 z Wejherowa

PROBLEM 3: W PRACOWNI MISTRZA LEONARDA :: GRUPA WIEKOWA III
Towarzystwo Przyjaciół Ucznia HORYZONT z Sierakowic
Zespół Szkół w Chojnicach
Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
Laboratorium Twórczości PRYZMAT z Gdańska
***

PROBLEM 3: W PRACOWNI MISTRZA LEONARDA :: GRUPA WIEKOWA IV
Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego
***

PROBLEM 4: BALSA Z POLOTEM :: GRUPA WIEKOWA I
Szkoła Podstawowa Sióstr Zmartwychwstanek z Wejherowa
Niepubliczna Szkoła Podstawowa SOKRATES z Gdańska
Szkoła Podstawowa nr 48 z Gdyni

PROBLEM 4: BALSA Z POLOTEM :: GRUPA WIEKOWA II
Szkoła Podstawowa Sióstr Zmartwychwstanek z Wejherowa

PROBLEM 4: BALSA Z POLOTEM :: GRUPA WIEKOWA III
Szkoła Podstawowa w Baninie

PROBLEM 4: BALSA Z POLOTEM :: GRUPA WIEKOWA IV
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych z Gdańska
***

PROBLEM 5: SPORY O POZORY :: GRUPA WIEKOWA I
Szkoła Podstawowa nr 9 z Rumi
Sopockie Szkoły Autonomiczne z Sopotu
Szkoła Podstawowa nr 44 z Gdyni
Akademia Montessori z Pruszcza Gdańskiego

PROBLEM 5: SPORY O POZORY :: GRUPA WIEKOWA II
Szkoła Podstawowa nr 2 z Władysławowa
Sopockie Szkoły Autonomiczne z Sopotu
Ośrodek Psychoedukacji KILIMANDŻARO z Chojnic
Społeczna Szkoła Podstawowa nr 1 z Wejherowa
Szkoła Podstawowa nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi z Chojnic

PROBLEM 5: SPORY O POZORY :: GRUPA WIEKOWA III
Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
V Liceum Ogólnokształcące z Gdańska
Powiatowy Zespół Szkół nr 1 z Wejherowa

PROBLEM 5: SPORY O POZORY :: GRUPA WIEKOWA IV
Ośrodek Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska
Akademickie Centrum Kultury Uniwersytetu Gdańskiego

oprac. Puch

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj