Pojazdy przewożące niepełnosprawnych w Gdańsku będą musiały być wyposażone w monitoring

Samochody przewożące niepełnosprawnych na terenie Gdańska będą musiały mieć monitoring. Nowy przepis pojawi się w specyfikacji przetargu na wykonawcę usług transportowych w 2020 roku. O monitoring w pojazdach wnioskował radny Prawa i Sprawiedliwości Kacper Płażyński.

Do przewodniczącego gdańskich radnych PiS przychodzili rodzice, którzy skarżyli się na opiekunów zajmujących się transportem ich niepełnosprawnych dzieci do szkoły. – Przyszły do mnie dwie rodziny. Uznałem, że jeżeli jest to więcej niż jedno zgłoszenie, to nie można tego lekceważyć – mówi Kacper Płażyński. – Rodziny skarżyły się, że personel, który zajmował się dowozem ich dzieci, był niewykwalifikowany, a także znęcał się nad dziećmi werbalnie, nie reagował na zgłaszane niedogodności. Stąd mój wniosek, by na podstawowym wyposażeniu pojazdów dowożących dzieci był monitoring rejestrujący zarówno dźwięk, jak i obraz. Myślę, że to spełni swoją rolę, uspokoi rodziców, ale też zapewni bezpieczeństwo dzieciom – dodaje radny PiS.

Kacper Płażyński wystosował w tej sprawie interpelację do prezydent Gdańska. Odpowiedź wiceprezydenta odpowiedzialnego za transport miejski Piotra Borawskiego była pozytywna. – Jestem zadowolony. To nie jest żaden wydatek dla Miasta Gdańska, to jest doszczegółowienie specyfikacji konkursowej dla firm startujących w przetargu. Ten wniosek jest logiczny biorąc pod uwagę skargi, które – mam nadzieję – są skargami incydentalnymi – komentuje radny PiS.

ZAPOTRZEBOWANIE ROŚNIE

Liczba osób niepełnosprawnych korzystających z transportu zorganizowanego stale rośnie. Idą za tym pieniądze. W 2017 roku koszt tej usługi wynosił ok. 6 milionów złotych, ale już w 2018 prawie 7 milionów złotych, w 2019 blisko 7,3 miliona. – Na 2020 przewidujemy ok. 9 milionów – mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

W tym roku z takich usług korzysta w Gdańsku 547 osób. W pierwszej połowie 2020 roku będzie ich 590, a w drugiej połowie przyszłego roku już 720. – Osób z niepełnosprawnościami przybywa, a ponadto jakość tych usług wzrasta. Miastu Gdańsk bardzo mocno leży na sercu los osób niepełnosprawnych, dlatego od wielu lat realizujemy program niepełnosprawnych dzieci i osób dorosłych do szkół. Generuje to spore koszta – mówi Jędrzej Sieliwończyk.

 
9 SYTUACJI SPORNYCH

W tej chwili w Gdańsku usługę dowozu niepełnosprawnych świadczy 5 firm. Są 2 tryby świadczenia tej usługi. Tryb jednorazowy i abonamentowy. Wszystkie te firmy mają podpisaną umowę do roku 2020. – W nowych przetargach organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku znajdą się zapisy o posiadaniu urządzenia monitoringu rejestrującego obraz i dźwięk – zapowiada Jędrzej Sieliwończyk. – Wszyscy usługodawcy będą zobowiązani do instalacji monitoringu. Będzie on służył, podobnie jak w środkach transportu publicznego, do tego, żeby rozstrzygać różne spory. W ciągu ostatnich dwóch lat mieliśmy 9 sytuacji spornych. Jedno dotyczyło tego, że rodzic jednego z dzieci stwierdził, że dojazd był za długi, inny z rodziców skarżył się na niezbyt sympatycznego dyspozytora. Zazwyczaj udawało się te sytuacje wyjaśniać polubownie i najczęściej kończyło się to wycofywaniem tych skarg, natomiast kamery monitoringu pomogą w ich wyjaśnianiu – dodaje urzędnik.

Rafał Mrowicki
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj