Dorota Kolak z Nagrodą im. Ireny Solskiej za całokształt osiągnięć artystycznych. „Zagrała ponad 90 ról w polskich teatrach”

Dorota Kolak zdobyła Nagrodę im. Ireny Solskiej za całokształt osiągnięć artystycznych. Wyróżnienie przyznał Klub Krytyki Teatralnej i sekcja polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT). Artystka od 37 lat związana jest z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku.

– Jej ostatnia rola Hekabe w „Trojankach” Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty wzbudziła nieskrywany podziw krytyki i publiczności – oceniła krytyk teatralna Alina Kietrys w laudacji opublikowanej na stronie sekcji polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych.

INTRYGUJĄCA URODA

Jak napisała Kietrys, o dokonaniach aktorskich i osobowości Doroty Kolak pisano wielokrotnie. – Podkreślano jej intrygującą i niespokojną urodę, dostrzegano role pełne dumy i siły, uważano, że kreowane przez nią postacie niosą swoistą tajemnicę. Dorota Kolak w teatrach Kalisza, Gdańska, Warszawy zagrała ponad 90 ról, a w kinie polskim zadomowiła się znakomicie w ostatnich dwudziestu latach, tworząc kilkanaście niezapomnianych kreacji. Również grała w spektaklach Teatru Telewizji – dodała.

 

 

 

NA SCENIE

Dorota Kolak (ur. 20 czerwca 1957 r. w Krakowie) ukończyła studia aktorskie w krakowskiej PWST w 1980 r. – Pracowała wtedy usilnie nad warsztatem pod okiem Olgi Szwajgier i Zofii Więcławówny. Zawodu uczyły ją wybitne aktorki, Ewa Lassek i Anna Polony – przypomniała Kietrys.

Zadebiutowała w 1980 r. w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego. W „Procesie” wg Kafki w reż. Romany Próchnickiej zagrała skomplikowaną rolę, zbudowaną z dwóch postaci: Leni i Praczki. Do Gdańska, do Teatru Wybrzeże została zaangażowana w 1982 r. Na tej scenie przez ponad trzydzieści lat zagrała wiele znaczących ról. Była m.in. Antygoną w spektaklu w reż. Marka Okopińskiego, była Mają Ochołowską w „Opętanych” wg Gombrowicza w reż. Tadeusza Minca. Zagrała Felice w „Pułapce” Różewicza i Marię Lebiadkinę w „Biesach” wg Dostojewskiego (oba spektakle w reż. Krzysztofa Babickiego).

Jako Katarzyna w „Poskromieniu złośnicy” Szekspira w reżyserii Anny Polony została dobrze zapamiętana, podobnie jak w roli Marii w „Woyzecku” Buechnera, czy Solange w „Pokojówkach” Geneta – przypomniała Kietrys w laudacji.

PRACA Z WYBITNYMI

Jako aktorka pracowała z wieloma wybitnymi reżyserkami i reżyserami, m.in. z Rudolfem Zioło, Krzysztofem Nazarem, Grzegorzem Chrapkiewiczem, Adamem Orzechowskim, Krystyną Jandą, Grzegorzem Wiśniewskim, Anną Augustynowicz, Krzysztofem Warlikowskim i Janem Klatą.

JAKO WYKŁADOWCA

Od 1991 dr hab. Dorota Kolak pracuje jako wykładowca w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy scen klasycznych, współczesnych, wiersza, plastyki ruchu scenicznego i piosenki. Wyreżyserowała kilkanaście dyplomów operowych na Wydziale Śpiewu Solowego.

MNÓSTWO NAGRÓD

Aktorka jest laureatką szeregu nagród aktorskich zdobytych, m.in. na Opolskich Konfrontacjach Teatralnych, na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych i w Ogólnopolskim Przeglądzie Teatrów Małych Form „Kontrapunkt” w Szczecinie. Dwukrotnie zdobyła nagrodę za najlepszą drugoplanową rolę kobiecą na Festiwalu Filmowym w Gdyni – w 2009 r. za postać w filmie „Jestem Twój” i w 2016 r. za kreację w „Zjednoczonych stanach miłości”. W 2008 r. została odznaczona Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

NAGRODA IM. IRENY SOLSKIEJ

Nagroda im. Ireny Solskiej ustanowiona w 2010 r. przez sekcję polską Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT) została stworzona z myślą „o wyróżnianiu wybitnych polskich aktorek, które wywierają istotny wpływ na rozkwit sztuki aktorskiej”. Patronka nagrody Irena Solska, odtwórczyni wybitnych ról w polskim teatrze, była legendą wielu scen w XX w.

Jej dotychczasowymi laureatkami były: Danuta Szaflarska, Nina Andrycz, Emilia Krakowska, Anna Lutosławska, Halina Łabonarska, Anna Seniuk, Grażyna Barszczewska i Ewa Wiśniewska.

 

PAP/pOr

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj