Rząd planuje sfinansować nowy odcinek S6 w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zakończenie budowy jest planowane na 2024 rok. – To ważna inwestycja dla mieszkańców Gdańska, Gdyni, Sopotu i okolicznych miejscowości, która pozwoli na szybsze połączenie pomiędzy skrajnie oddalonymi od siebie punktami rozległego trójmiejskiego kompleksu – mówi wiceminister inwestycji i rozwoju Waldemar Buda.
– W 2017 roku rząd przyjął politykę dotyczącą rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego. Dziś jeszcze bardziej chcemy rozwijać współpracę tych dwóch sektorów, czego przykładem jest obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S6 – podkreśla wiceminister i pełnomocnik rządu ds. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
– Szacowany koszt budowy drogi wynosi ok. 2 mld zł. Mamy dzisiaj już wstępną opinię Eurostatu na temat wpływu inwestycji na bilans finansów rządowych. To jest potrzebne, to jest taki etap absolutnie wstępny. Natomiast myślę, że on się zakończy mniej więcej do końca października. Chcielibyśmy, żeby przełom roku był tym momentem, w którym moglibyśmy już rozpoczynać procedurę przetargową – poinformował w piątek w Żukowie Waldemar Buda.
Buda wyjaśnił, że Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów postawił warunek, żeby inwestycje drogowe budowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego nie wchodziły w bilans finansów publicznych, dlatego przy tym projekcie zwrócono się o taką opinię najpierw do GUS-u a potem do Eurostatu. Opinia GUS-u była pozytywna dla projektu, a Eurostat ostateczną opinię ma wydać do końca miesiąca. Rząd przewiduje, że będzie ona pozytywna.
Z FAZY PROJEKCYJNEJ W WYKONAWCZĄ
Wiceminister poinformował, że potrzeba budowy Obwodnicy Metropolitalnej była zdiagnozowana już bardzo dawno, a „dzisiaj” dla projektu jest ważny moment, ponieważ z fazy projekcyjnej następuje przejście w fazę wykonawczą. – Mamy konkretny plan dojścia do budowy obwodnicy ze wskazaniem konkretnego finansowania, ze wskazaniem terminu poszczególnych etapów – dodał.
Buda wyjaśnił, że w wyniku budowy Obwodnicy Metropolitalnej ma powstać 31 km trasy w standardzie drogi ekspresowej. Dodał, że szacowany koszt budowy tej drogi wynosi około 2 mld zł, ale wartość ta nie jest ostateczna. Cena wyniknie z ofert, które wpłyną na planowany przetarg i końcowa cena zależy od jego rozstrzygnięcia. Podkreślił, że koszty budowy są szacunkowe także ze względu na bardzo dynamicznie zmieniający się rynek budowlany. Dodał, że podana wartość szacunkowa 2 mld zł dotyczy tylko kosztów budowy. Ostateczna cena Obwodnicy Trójmiasta będzie dużo wyższa, ponieważ oprócz budowy umowa w formule PPP obejmie też koszty utrzymania i zaprojektowania tej drogi. Podkreślił, że droga ta po wybudowaniu, będzie eksploatowana na podobnych zasadach, jak inne drogi ekspresowe w kraju. Wybrany w przetargu partner projektu, budowanej w formule PPP Obwodnicy Metropolitalnej, po wybudowaniu drogi, będzie otrzymywał, comiesięczne wynagrodzenie za tzw. „utrzymanie dostępności drogi”. Wiceminister podkreślił, że partner ten finansuje też na początku całą inwestycję. Dodał, że inwestycje w formule PPP planuje się na 20-30 lat.
PROWADZONE KONSULTACJE
Przedsięwzięcie ma zostać sfinansowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego typu DBFO, co oznacza, że fundusze będą przeznaczone na projektowanie, sfinansowanie, budowę, eksploatację i utrzymacie obwodnicy.
Obecnie Ministerstwo Infrastruktury prowadzi konsultacje projektu umowy PPP z Eurostatem. Chodzi o to, by wynikające z umowy zobowiązania strony publicznej nie zwiększały długu publicznego. Wcześniej wstępną pozytywną opinię w tej sprawie wydał Główny Urząd Statystyczny. Ogłoszenie przetargu jest planowane na przełomie 2019 i 2020 roku, pod warunkiem że Eurostat również wyda pozytywną opinię. Na rok 2020 jest planowany wybór partnera prywatnego i zawarcie z nim umowy. Projektowanie i budowa obwodnicy są przewidziane na lata 2021-2024.
ODCIĄŻY OBWODNICĘ TRÓJMIASTA
Planowana Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, zwana też Obwodnicą Metropolitalną jest drogą przebiegającą w planowanym ciągu drogi ekspresowej S6. Wybudowanie tej drogi odciążyłoby S6- Obwodnicę Trójmiasta, która jest drogą o jednym z najwyższych natężeń ruchu samochodowego w kraju i praktycznie wyczerpuje już swoją przepustowość. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej pozwoliłaby na remont i rozbudowę Obwodnicy Trójmiejskiej.
Droga ekspresowa S6 przebiegająca równolegle do wybrzeża Morza Bałtyckiego łączy aglomerację trójmiejską z aglomeracją szczecińską. Droga nie jest jeszcze w całości wybudowana. Na części odcinków trwają jeszcze prace budowlane. Pod koniec września wojewoda pomorski wydał zgodę na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S6 Szemud – Chwaszczyno.
PAP/pOr/mk