Budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej coraz bliżej. Jest wstępna opinia Eurostatu i nadzieja na kredyt

Do połowy 2020 roku ma zostać ogłoszony przetarg na wybór partnera do budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Urzędnicy wykonali właśnie ważny krok dla planowanej od lat inwestycji. Chodzi między innymi o kluczową, pozytywną ocenę Europejskiego Urzędu Statystycznego.

Jak podkreśla Szymon Piechowiak z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, opinia ma charakter wstępny, ale oznacza to, że wypełniono warunek konieczny dla realizacji S6, który postawił w czerwcu 2018 roku Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Nowa szóstka będzie budowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

– Przedstawione przez GDDKiA założenia projektu, w tym przede wszystkim zakładany podział ryzyk: budowy, popytu i dostępności, według opinii Eurostatu pozwalają na ujęcie tego projektu poza długiem i deficytem sektora instytucji rządowych i samorządowych – mówi Szymon Piechowiak.

PRZETARG W DRUGIM KWARTALE 2020 ROKU

Urzędnicy informują, że przetarg w trybie dialogu konkurencyjnego zostanie ogłoszony przez gdański oddział GDDKiA w drugim kwartale tego roku. Według założeń, Skarb Państwa będzie płacić za dostępność trasy przez 30 lat. Po wyborze partnera prywatnego i ustaleniu ostatecznego kształtu umowy łączącej strony, Eurostat wyda właściwą opinię.

KREDYT Z EUROPEJSKIEGO BANKU INWESTYCYJNEGO

Drogowcy starają się też o rezerwację środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Decyzji spodziewają się w maju. Zaznaczają, że to partner prywatny będzie ostatecznym kredytobiorcą tych środków. Banki, także komercyjne, mają sfinansować około 70 procent kosztów przedsięwzięcia, jakie on poniesie.

Budowa 32-kilometrowej drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Straszyna wraz z obwodnicą Żukowa ma kosztować dwa i pół miliarda złotych. Wraz z projektowaniem zajmie 4 lata.

Sebastian Kwiatkowski/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj