Porty w Gdańsku i Gdyni obsłużą więcej towarów. Trwają budowy w związku z inwestycjami Polskich Linii Kolejowych

Zgodnie z planem odbywają się prace przy budowie stacji kolejowych w pobliżu portów w Gdańsku i Gdyni. W sierpniu na gotowych konstrukcjach rozwieszana będzie sieć trakcyjna. Inwestycja zapewni sprawny i ekologiczny transport. Do trójmiejskich terminali dojadą dłuższe składy z większą liczbą towarów. Projekt realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wart jest ponad 2,6 mld zł.

Mimo prowadzonych prac, zapewniony jest stały dojazd pociągów towarowych do nabrzeży.

– Dzięki elektryfikacji i przebudowie linii, do portów pociągi będą jeździć szybciej i przewozić więcej towarów. O około połowę zwiększy się przepustowość torów dojazdowych do portów. Inwestycje w Gdańsku i Gdyni są bardzo ważne dla rozwoju portu, ale wpisują się także w modernizację całej sieci kolejowej i tworzenie transportu przyjaznego dla środowiska – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

STAN PRAC

Na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa stoją już słupy i bramki, czyli elementy konstrukcji, na których w sierpniu będzie rozwieszana sieć trakcyjna. Na stacji oraz na szlakach Gdańsk Główny-Gdańska Zaspa Towarowa i Gdańsk Zaspa Towarowa-Gdańsk Wiślany, w miejsce 30 km starych torów oraz 76 starych rozjazdów, przygotowano teren pod nowy układ torowy. Do wzmocnienia gruntu wykorzystano ponad 6,5 tys. żelbetowych pali, a do odwodnienia niemal 150 studni. Zamontowano prawie 8 km nowej linii oraz 32 rozjazdy. Kończą się też prace w nastawni.

Przebudowa linii obejmuje również most na rzece Strzyża oraz przejście podziemne w obrębie byłego przystanku Gdańsk Kolonia. Mieszkańcy zyskają lepsze warunki komunikacji. Dzięki windom przejście stanie się dostępne dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

ZMIANY W PORCIE PÓŁNOCNYM

Na stacji Gdańsk Port Północny po usunięciu 15 km starych torów i 20 rozjazdów, wzmocniono grunt oraz odwodniono teren. Gotowy jest nasyp, na którym ułożono około 7 km toru i 20 nowych rozjazdów. Postępuje elektryfikacja linii. Układana jest instalacja teletechniczna, elektroenergetyczna.

Instalowany jest także nowy system sterowania ruchem kolejowym. Na terenie prac kładzione są kilometry kabli oraz tworzone oświetlenie. Na półmetku znajdują się prace przy modernizacji torów na Westerplatte oraz na stacji Gdańsk Kanał Kaszubski.

SPRAWNIEJ TEŻ DLA KIEROWCÓW

Projekt „portowy” zapewni korzyści kierowcom. W październiku zaplanowano budowę ponad 100-metrowego wiaduktu w ciągu ul. Ku Ujściu, który zastąpi przejazd kolejowo–drogowy. Bezkolizyjne skrzyżowanie wraz z nowymi lub wyremontowanymi drogami dojazdowymi usprawni komunikację w dzielnicy. Na torze na Westerplatte trwa remont przejazdów. Wymiana jezdni i płyt usprawni przejazd przez tory.

W ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” przebudowanych zostanie ponad 70 km torów, 13 przejazdów kolejowo–drogowych i przejść dla pieszych oraz wymienionych zostanie 221 rozjazdów. Przebudowane będą 3 mosty, 2 wiadukty oraz 18 przepustów.

PRACE NA TERENIE PORTU W GDYNI

Na stacji Gdynia Port wykonawca zgromadził 167 tys. podkładów oraz około 170 km szyn. Zdemontował już ponad 65 km starych torów oraz blisko 170 rozjazdów. Przygotowywane jest odwodnienie torów, sieć wodociągowa i kanalizacja. Gotowe są 4 podziemne zbiorniki retencyjne. Budowane są dwie nastawnie oraz lokalne centrum sterowania, które będą wyposażone w nowe systemy i urządzenia. Zapewniona będzie sprawna i bezpieczna obsługa większej liczby pociągów towarowych.

Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” to m.in. przebudowa i elektryfikacja 115 km torów oraz wymiana 356 rozjazdów. Będą dwa nowe wiadukty kolejowe. Przebudowanych zostanie także 13 km dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo–drogowe w ciągu ul. Puckiej.

 

Maciej Naskręt/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj