Mieszkańcy Gdyni wybiorą przebieg trasy kolejowej do północnych dzielnic? Rozpoczęły się konsultacje społeczne

Rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie budowy połączenia kolejowego do północnej części Gdyni. Mieszkańcy mogą wziąć w nich udział jedynie przez Internet. Konsultacje ograniczają się tylko do wyboru jednej z sześciu opcji przebiegu trasy, ale są niezwykle istotne. Od decyzji mieszkańców zależeć bowiem będzie, czy pociągi pojadą do Pogórza, Oksywia i Obłuża, czy także do Kosakowa lub wschodniej części Rumi.

Warianty do wyboru są cztery, ale dwa z nich mają po dwie opcje przebiegu trasy Północnej Kolei Aglomeracyjnej. Wariant numer 1 zakłada budowę nowej stacji Gdynia Pogórze PKA z peronem wyspowym, ponadto przewidziano dobudowę dwóch przystanków osobowych przy istniejącej linii kolejowej 228 – pomiędzy stacją Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie.

Wariant numer 2 zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy Gdynią Chylonią i nowo projektowanym przystankiem Gdynia Pogórze (równolegle do linii kolejowej 723), dobudowę drugiego toru linii kolejowej 228 między przystankiem Gdynia Pogórze i Gdynia Port Oksywie oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty Zachód).

Wariant numer 3A zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gdyni Obłuże Górne.

Wariant numer 3B zakłada budowę dwóch bezkolizyjnych torów PKA pomiędzy przystankiem Gdynia Stadion i przystankiem Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, budowę nowego, wydzielonego ciągu komunikacyjnego od stacji Gdynia Stocznia przez stację Gdynia Port z jego włączeniem w linię 228 oraz budowę nowej linii od Gdyni Pogórze do Gminy Kosakowo (Mosty).

Wariant numer 4A zakłada budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek, budowę nowej dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek – powiązanie z LK250 – Gdynia Pogórze (stacja strefowa) – GPF – Rumia Janowo Wschód PKA z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Terminal Promowy, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód PKA) wraz z wpięciem w linię 228 z nowo zaprojektowanym przystankiem Rumia Janowo Wschód PKA.

Wariant nr 4B zakłada budowę trasy od stacji Gdynia Główna (Peron 5) do istniejącego przystanku SKM Gdynia Grabówek, budowę nowej, dwutorowej trasy odgałęziającej się na obszarze Gdynia Grabówek – powiązanie z LK250 – Gdynia Pogórze (stacja strefowa) – GPF – Rumia Janowo z dodatkowymi przystankami (Gdynia Grabówek, Gdynia Obłuże Estakada, Gdynia Obłuże Górne, Gdynia Pogórze, Rumia Janowo Wschód) wraz z wpięciem w linię 250 na posterunku Rumia Janowo.

REKOMENDACJE MIASTA I GŁOSOWANIE

– Rekomendowany przez Gdynię jest przebieg Północnej Kolei Aglomeracyjnej z pominięciem przystanku w Chyloni, czyli tzw. „Mała Pętla” wraz z realizacją w pierwszym etapie odcinka do przystanku Gdynia Port Oksywie, a w kolejnym odcinka w kierunku gminy Kosakowo. Z uwagi na niezbędne nakłady inwestycyjne, widzimy możliwość tymczasowego wykorzystania przystanku Gdynia Chylonia jako tzw. „Dużej Pętli” – wyjaśnia Iwona Markešić, dyrektor biura planowania przestrzennego w gdyńskim magistracie.

Mieszkańcy najbardziej pasującą im opcję mogą wybierać, klikając TUTAJ. Na stronie znajdują się mapki ze szczegółowym przebiegiem proponowanych tras. Konsultacje prowadzi firma Multiconsult, która ma przygotować dokumentację inwestycji. Spółka PKP PLK zapłaci za nią 2,3 mln zł. Konsultacje potrwają do końca roku. Budowę Północnej Kolei Aglomeracyjnej zrealizuje spółka PKP PLK. Kiedy jednak miałoby to nastąpić, na razie nie wiadomo.

 

Marcin Lange/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj