Jedna trzecia prac przy modernizacji węzła kolejowego Gdynia Port wykonana. Koniec działań – za rok

wezel-port-gdynia2

Trwa przebudowa węzła kolejowego Gdynia Port, który ma poprawić dostęp do gdyńskiego portu morskiego. Generalny wykonawca przeprowadził już ponad 30 procent wszystkich prac.


Głównym celem przebudowy jest poprawa przepustowości strategicznego węzła kolejowego i zwiększenie ilości transportowanych ładunków. Dzięki modernizacji do gdyńskiego portu będą mogły dojeżdżać dłuższe, bo aż 740-metrowe pociągi transportujące większe ilości towarów.

W ramach projektu ma zostać przebudowana stacja kolejowa Gdynia Port, a także przedportowy rejon i infrastruktura towarzysząca. Usprawnione mają też być linie kolejowe powiązane z portem. Od początku prac w 2019 roku ułożono już m.in. 8000 sztuk podkładów i 3 000 metrów szyn. Generalny wykonawca, Budimex, wybudował także 300 fundamentów słupów oświetleniowych, posadowił 146 słupów sieci trakcyjnych wraz fundamentami oraz ułożył ok. 50 kilometrów kanalizacji kablowych. W obiektach inżynieryjnych wbudowano 105 ton zbrojenia oraz 850 m3 betonu.

 

Postęp w pracach przy modernizacji węzła kolejowego Gdynia Port (fot. Budimex)

 

Aktualnie trwają prace przy realizacji ściany oporowej tunelu pod torami oraz przy budowie przyczółka wiaduktu nad nimi. Postępy widać już także w budowie czterech nowych budynków (Lokalnego Centrum Sterowania, dwóch nastawni kolejowych i budynku biurowego PKP Cargo) oraz w remoncie trzech istniejących nastawni.

– Obecnie zakończyliśmy już budowę stanów surowych budynków przyszłych nastawni kolejowych oraz Lokalnego Centrum Sterowania. Prowadzimy prace w zakresie elewacji i stropodachów oraz instalacyjne wewnątrz budynków. Ponadto rozpoczęliśmy także działania remontowe w jednym z 3 budynków czynnych nastawni kolejowych – komentuje Artur Popko, wiceprezes i dyrektor operacyjny Budimex SA.

 

wezel-port-gdynia3

Postęp w pracach przy modernizacji węzła kolejowego Gdynia Port (fot. Budimex)

 

Wyburzono też dotychczas około 110 obiektów kolejowych kolidujących z przyszłą infrastrukturą kolejową. Średnio przy modernizacji portu pracuje dziennie 314 pracowników wykorzystujących 83 jednostki sprzętowe.

Cały zakres prac wiąże się z przebudową 115 km torów oraz elektryfikacją dojazdów do bram portu. Przebudowanych będzie 13 kilometrów dróg, most kolejowy oraz 2 przejazdy kolejowo-drogowe. Komunikację ułatwi budowa dwóch wiaduktów kolejowych. Zakończenie modernizacji Portu Gdynia planowane jest na koniec 2021 roku.

Całkowity koszt inwestycji wyniesie ok. 1,5 miliarda złotych netto.

am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj