Modyfikacja w koncepcji CPK dotycząca torów kolejowych. Marcin Horała: „To około 200 km linii więcej”

Blisko 200 km więcej nowych linii kolejowych powstanie w stosunku do pierwszych koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował w czwartek wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mowa o nowych liniach kolejowych, budowie i przebudowie dróg publicznych oraz powstaniu urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.

200 KM LINII KOLEJOWYCH WIĘCEJ

Pełnomocnik rządu ds. CPK pytany, czy są różnice między inwestycjami towarzyszącymi wymienionymi w rozporządzeniu, a tym co było pierwotnie projektowane, odpowiedział: „Zależy na jakim etapie pierwotności tego projektowania byśmy się cofnęli w czasie. Historycznie rzecz biorąc w stosunku do pierwszych koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego to jest nieco więcej tych nowych linii kolejowych. To około 200 km więcej, 200 km dłużej”.

Przypomniał, że „w pierwotnej wersji szprycha numer jeden, ta nowa inwestycja miała się wpinać do starej linii kolejowej w Warlubiu i dalej już po starym śladzie, czy nawet nie po starym śladzie, tylko po prostu istniejący już element obsługiwałby ten ruch”.

Jak wskazał, analizy wykazały, że „nie byłoby obejścia wąskiego gardła” w Zajączkowie Tczewskim przed Trójmiastem, stąd decyzja, żeby tę nową linię pociągnąć dłużej, aż do samego węzła Trójmiasto.

CPK JAKO STRATEGICZNA SPÓŁKA 

– To właściwie chyba jedyna zmiana w stosunku do tych planów, które już wcześniej były znane. Ona powstała w wyniku konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego, które w dwóch turach toczyły się w zeszłym roku – wskazał Horała.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 procentach własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.

PAP/mw

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj