Most nad Kanałem Raduni od czwartku ponownie otwarty. Gdańszczan czekają zmiany w komunikacji miejskiej

Na ten moment wielu gdańszczan czekało od dawna. W czwartkowy poranek udostępniony dla ruchu zostanie przejazd przez most nad Kanałem Raduni, łączący Trakt św. Wojciecha z ul. Zaroślak. Z tego powodu wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.


Konstrukcja nad Kanałem Raduni została zamknięta w nocy z 12 na 13 sierpnia 2019 roku. Miało to związek z budową wiaduktu Biskupia Górka. Skutkowało to zmianami w kursowaniu niektórych autobusów. Teraz część tych linii powróci na stałe trasy.

– Wyjazd z ul. Zaroślak możliwy będzie w każdym kierunku, natomiast dojazd do niej – jedynie od strony centrum. Udostępnione zostaną także chodniki, przejścia dla pieszych i rowerzystów przez Trakt św. Wojciecha oraz przez mostek na ul. Zaroślak. Na tym etapie nie będzie jeszcze możliwości wjazdu w ul. Zaroślak od strony Pruszcza Gdańskiego – przekazał rzecznik ZTM, Zygmunt Gołąb.

ZMIANY W KOMUNIKACJI

W związku z otwarciem dla ruchu skrzyżowania Trakt Św. Wojciecha-Zaroślak na stałe trasy powrócą linie autobusowe 108, 118, N4. Dla linii 132, 154, 189, 256 oraz N1 uruchomiony zostanie przystanek „Zaroślak” 01 w kierunku Dworca Głównego. Będzie miał on charakter warunkowy – na żądanie.

BUDOWA WIADUKTU BISKUPIA GÓRKA

Most nad Kanałem Raduni był zamknięty z powodu budowy wiaduktu Biskupia Górka, który jest jednym z newralgicznych obiektów inżynieryjnych w centrum Gdańska. Każdego dnia przejeżdża przez niego ok. 50 tysięcy aut. Biegnie on m.in. nad torami kolejowymi prowadzącymi z południa kraju do Trójmiasta i łączy południowe dzielnice Gdańska z centrum miasta. Służy też podróżnym udającym się z południowej części Pomorza i kraju do Gdańska, Sopotu i Gdyni.

Funkcjonujący przez wiele lat dotychczasowy wiadukt miał zbyt małą przepustowość, co – w połączeniu z niedostosowanymi do potrzeb rozwiązaniami drogowymi – sprawiało, że w jego okolicach często tworzyły się korki. W marcu 2018 roku rozpoczęła się budowa nowego obiektu, mającego poprawić przepustowość i płynność ruchu samochodów.

Na wiadukt składają się dwie nitki. Prawa jezdnia została oddana do użytku w sierpniu 2019 roku. Natomiast w styczniu 2021 roku odbyło się uroczyste otwarcie ruchu na jezdni w kierunku Pruszcza Gdańskiego.

SZEROKO ZAKROJONA INWESTYCJA

Nowy wiadukt oparty jest na trzech stalowych dźwigarach łukowych, do których podwieszone zostały pomosty – osobne dla każdej z jezdni – składające się ze stalowych rusztowań zespolonych z żelbetową płytą. W ramach budowy nowego wiaduktu powstały nowe buspasy. Mają one po ok. 400 metrów w każdym kierunku.

Inwestycja objęła też przebudowę układu drogowego w ciągu głównej arterii Trójmiasta, jaką jest Trakt Św. Wojciecha, budowę estakady dojazdowej wraz z murami oporowymi, przyległego wiaduktu nad ulicą Nowe Podwale Grodzkie, nowego mostu nad Kanałem Raduni, przebudowę dróg dojazdowych, elementów infrastruktury kolejowej oraz budowę wielopoziomowego parkingu typu Park&Ride.

Obecnie trwają jeszcze roboty wykończeniowe. Według zapowiedzi, całkowite zakończenie prac powinno nastąpić w połowie roku. Koszt inwestycji to ok. 165 milionów złotych.

PAP/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj