Pięć lat Tunelu pod Martwą Wisłą. Statystycznie każdy gdańszczanin przejechał nim już sto razy

24 kwietnia minęło pięć lat od oficjalnego otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą. To wciąż jedyna jak dotąd podwodna przeprawa drogowa w Polsce. Do tej pory przejechało tunelem 44 miliony pojazdów.

Tunel pod Martwą Wisłą okazał się sporym ułatwieniem. Codziennie korzysta z niego 27-29 tysięcy pojazdów. Inwestycja była odciążeniem dla ulic Marynarki Polskiej, Jana z Kolna, Elbląskiej oraz Podwala Grodzkiego, Wałów Jagiellońskich i Podwala Przedmiejskiego.

44 miliony samochodów przejechało tą trasą w ciągu ostatnich pięciu lat. To tak, jakby każdy mieszkaniec kraju miał okazję jechać Tunelem co najmniej raz, albo każdy mieszkaniec Gdańska blisko 100 razy.

NIESPODZIEWANE WYPADKI

Wydrążone pod dnem Martwej Wisły rury, którymi przejeżdżają kierowcy to tylko część obiektu. Drugi jego fragment znajduje się pod jezdnią i dostępny jest tylko obsłudze obiektu, która musi być przygotowana na różne scenariusze, bo w Tunelu wiele się dzieje. Rowerzyści i piesi nie powinni się tam znajdować, a jednak takie przypadki są regularne. Czasami „zabłądzi” tam również zwierzę. Bywa, że pomoc służb jest niezbędna.

Tunel pod Martwą Wisłą to:

– 1377,5 m – całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
– 1072,5 m – długość jednej wydrążonej rury tunelu,
– 2200 t – masa maszyny TBM, która drążyła tunel
– 91 m – długość maszyny TBM,
– 12,56 m – średnica tarczy maszyny TBM,
– 11 m – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
– 35 m – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
– 1076 pierścieni o masie ok. 118 000 t użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów),
– 500 000 t – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
– 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu,
– 800 ton – tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu,
– 112 kamer monitoruje bezpieczeństwo w tunelu,
– głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu,
– 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco–sterujących,
– 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW,
– 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW,
– moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW.

 

gdansk.pl/oprac.pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj