Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Pod bezpłatnym numerem 800 137 200 pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, a także w weekendy i święta. Z platformy mogą korzystać również osoby niesłyszące.
Porady udzielane są w kilku językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim.
(fot. materiały prasowe)
Udostępniona przez Narodowy Fundusz Zdrowia platforma umożliwia pacjentowi pierwszy kontakt ze służbami medycznymi w czasie, gdy poradnie podstawowej opieki zdrowotnej już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych za pośrednictwem TPK udzielają pielęgniarki lub położne oraz lekarze. Aby uzyskać pomoc, wystarczy połączyć się telefonicznie z bezpłatnym numerem TPK. Bezpłatne połączenie może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona wyłącznie dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
(fot. materiały prasowe)
Pacjenci mogą dzwonić od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18:00 do 8:00, czyli po godzinach pracy POZ. Platforma działa również całodobowo w soboty, niedziele i święta.
MOŻNA DOSTAĆ RECEPTĘ, SKIEROWANIE LUB ZWOLNIENIE
TPK działa na zasadach podobnych do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Różnica polega na tym, że konsultacje udzielane są przez telefon. Podczas połączenia, w razie potrzeby, personel medyczny może wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
(fot. materiały prasowe)
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wówczas personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, kontakt z lekarzem POZ (w godzinach od ósmej do osiemnastej, od poniedziałku do piątku), a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
JAK WYGLĄDA ROZMOWA?
Po wysłuchaniu krótkiego komunikatu informującego o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, pacjent otrzymuje możliwość wyboru języka, w którym będzie udzielana konsultacja. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w trakcie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad dotyczących dalszego sposobu postępowania. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas w trakcie tego samego połączenia przekieruje pacjenta do lekarza.
(fot. materiały prasowe)
Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.
PLATFORMA JEST DOSTĘPNA DLA NIESŁYSZĄCYCH
Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Z myślą o nich teleplatforma oferuje udzielanie porad za pomocą specjalnego wideoczatu. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza języka migowego.
oprac. MarWer