Marcin Horała: Hiszpania jednym z czterech głównych partnerów międzynarodowych programu CPK

Hiszpania stała się jednym z czterech głównych partnerów międzynarodowych programu Centralny Port Komunikacyjny, będziemy korzystać z jej wiedzy i doświadczenia – powiedział we wtorek wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

Horała oraz hiszpański minister transportu, mobilności i agendy miejskiej Jose Luis Abalos podpisali w poniedziałek w Madrycie porozumienie o współpracy przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Dotyczy ono głównie rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

„BĘDZIEMY KORZYSTAĆ Z ICH WIEDZY I DOŚWIADCZENIA”

– W ramach porozumienia z Hiszpanią, stała się ona jednym z czterech głównych partnerów międzynarodowych programu CPK. Będziemy korzystać w tym momencie z ich wiedzy i doświadczenia, ponieważ my projektujemy ten system. A w chwili budowy pewnie będzie jednym z tych kilku państw, które będą w tym wyścigu po kontrakty z przodu, bo siłą rzeczy są już w procesie – powiedział w Radiowej Trójce pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Zaznaczył, że w poszczególnych projektach, przetargach wybierana będzie najlepsza oferta.

Wiceminister przypomniał, że spółka CPK sformalizowała już współpracę z Koreą Południową (doradca strategiczny w komponencie lotniskowym), Francją (współpraca dotyczy kolei dużych prędkości, w tym samym obszarze dołączyła teraz Hiszpania) oraz z Wielką Brytanią (w obszarze lotniczym).

– To są cztery podpisane na ten moment umowy. Być może jeszcze jedno, dwa państwa do tego dojdą, ale to już przyszłość pokaże, jak rozmowy się potoczą – powiedział Horała.

ROZWÓJ KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚĆI 

Spółka CPK wyjaśniła w poniedziałkowej informacji prasowej, że porozumienie z Hiszpanami koncentruje się na współpracy w zakresie rozwoju polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości. Zwrócono uwagę, że Hiszpania jest jednym ze światowych liderów w obszarze rozwoju i zarządzania systemem szybkich kolei, a strona polska jest zainteresowana czerpaniem z ich doświadczeń.

Zdaniem wiceministra dla budowy CPK „tak naprawdę nie ma alternatywy. – Alternatywą jest albo zatrzymać rozwój rynku lotniczego w Polsce, powiedzieć, że potężny segment rynku z Polski wypuszczamy, nie chcemy z niego czerpać korzyści, niech korzysta np. Wiedeń, Monachium. Albo nie chcemy tego biznesu i miejsc pracy, nie chcemy tego wzrostu gospodarczego – tłumaczył. Wskazał, że Lotnisko Chopina „ma pewien betonowy sufit i więcej się nie rozwinie, z różnych przyczyn”.

OBSŁUGA NAWET 45 MILIONÓW PASAŻERÓW ROCZNIE

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. 

 

PAP/mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj