Morska Energetyka Wiatrowa. Debata o korzyściach dla gospodarki i środowiska [FORUM MORSKIE]

Tematem pierwszej debaty finału I Forum Morskiego Radia Gdańsk była „Morska Energetyka Wiatrowa – dźwignia rozwojowa polskiej energetyki i gospodarki”. Nasi goście mówili m.in. o tym, że inwestycje offshore zwiększą liczbę miejsc pracy w regionie, a także pozytywnie wpłyną na kwestie środowiskowe


Uczestnikami debaty byli: Wojciech Dąbrowski (prezes zarządu PGE Polska Grupa Energetyczna S.A.), Jacek Sadaj (wiceprezes zarządu portu Gdynia), Włodzimierz Mucha (wiceprezes zarządu Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A) i Jarosław Dybowski (dyrektor wykonawczy ds. energetyki PKN Orlen). Rozmowę prowadziła Olga Zielińska.

„NIE BĘDZIE EMITOWANE CO2”

Wojciech Dąbrowski podkreślał korzyści środowiskowe morskiej energetyki wiatrowej. – Turbiny na morzu korzystają z naturalnego źródła energii, jakim jest wiatr. Dzięki temu w procesie produkcji energii nie będzie emitowane CO2. Ma to kluczowe znaczenie dla naszych celów klimatycznych. Zwrot ku morzu jest naturalny. To dla nas ogromna szansa, ale też wyzwanie – mówił prezes.

O skomplikowanym procesie budowy farm wiatrowych opowiadał Jarosław Dybkowski. – Budowa morskiej farmy jest złożonym procesem, m. in. ze względu na badania środowiskowe i uzyskanie pozwoleń, samo to trwa dwa lata. Do tego dochodzą badania dna czy geologia. Mówimy o obszarze 120 kilometrów, które trzeba dokładnie przeczesać. Trzeba zatem bardzo dokładnie znać geologię i wiedzieć choćby, czy podłoże jest stabilne. Na niektórych terenach nie możemy pozwolić sobie na najtańszą technologię – wyjaśniał dyrektor wykonawczy ds. energetyki PKN Orlen.

Kiedy powstaną pierwsze morskie farmy wiatrowe? Jarosław Dybowski przekonywał, że prace powinny rozpocząć się na przełomie 2023 i 2024 roku, a pierwsze farmy zaczęłyby oddawać energię już w 2026 roku.

„PORT JEST KLUCZOWYM OGNIWEM”

Wiceprezes zarządu Portu Gdynia Jacek Sadaj opowiadał z kolei o kluczowej roli portów w przygotowywaniu inwestycji offshore. – Uzyskaliśmy szerokie wnioski. Port jest kluczowym ogniwem, który łączy interesy różnych stron. Od niego zależy czy local content będzie zrealizowany. Port w Gdyni wskazywany jest jako miejsce, gdzie będzie przygotowywany transport największych konstrukcji do inwestycji offshore. To trudne zadanie, ale przygotowujemy się do tego od dłuższego czasu we współpracy z innymi podmiotami, m.in. z Orlenem, PGE czy RWE. Każda z farm ma inne wymagania. Dlatego infrastruktura portu musi być przygotowana uniwersalnie. Port Gdynia zawsze stawiał czoła kryzysom, bo jest portem uniwersalnym i jest przygotowany na różne grupy towarowe. Inżynierowie pracujący w porcie zmagają się z różnymi wyzwaniami od wielu lat i przygotowaliśmy kilka koncepcji jak wykonać obecne zadanie – mówił gość.

Z kolei Włodzimierz Mucha, prezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych S.A. wyjaśnił rolę Polskich Sieci Elektroenergetycznych w całym systemie odpowiedzialnym za funkcjonowanie morskiej energetyki wiatrowej.

– Jesteśmy operatorem systemu przesyłowego, odpowiadamy za bilansowanie całego krajowego systemu elektroenergetycznego, a także zapewniamy zdolności przesyłowe, czyli budujemy sieci najwyższych napięć tak, by ze źródła, w którym produkowana jest energia, dostarczać ją do odbiorców finalnych za pośrednictwem sieci dystrybucyjnych. Nasza rola w zakresie morskiej energetyki wiatrowej dotyczy więc rozwoju sieci przesyłowej w tym rejonie kraju – tłumaczył.

 

Pełna relacja dostępna jest tutaj:

 

 

mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj