Wydanie dowodu osobistego. Wniosku nie można składać już elektronicznie

Od 27 lipca wniosek o wydanie dowodu osobistego można składać wyłącznie osobiście, a nie przez Internet. Powodem jest to, że dowody od 2 sierpnia miały posiadać dane biometryczne w postaci odcisków palców. Zmiany zostały jednak wstrzymane. Ustawa czeka na decyzję prezydenta.

Do tej pory wniosek o wydanie dowodu osobistego online można było złożyć za pomocą portalu rządowego gov.pl. Aby zmniejszyć ryzyko fałszowania dokumentów tożsamości, dowód od 2 sierpnia miał posiadać również odcisk palca oraz wzór podpisu odręcznego. W związku z zastrzeżeniami ABW co do bezpieczeństwa urządzeń pobierających odciski palców, wprowadzenie zmian zostało zawieszone. Z tego powodu dowód osobisty będzie wydawany w starej formie.

WYJĄTEK DLA DZIECI PONIŻEJ 12 ROKU ŻYCIA

Obowiązek złożenia odcisku palca nie będzie obejmował dzieci do 12 roku życia. W związku z tym w momencie wprowadzenia w życie nowych przepisów, wnioski dla tej grupy będą mogły być składane w formie elektronicznej.

– Data ważności tego dowodu będzie krótsza, natomiast niestety w tej chwili nawet wnioski dla dzieci do 12 roku życia nie mogą być składane elektronicznie – mówi Tomasz Filipowicz, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

GDAŃSZCZANIE CHĘTNIE KORZYSTALI Z ELEKTRONICZNEGO SKŁADANIA WNIOSKÓW

Elektroniczne składanie wniosków cieszyło się dużym zainteresowaniem. Wizyta w urzędach ograniczała się tylko odbioru dokumentu.

– Okres pandemii jeszcze bardziej pokazał jak załatwianie spraw w sposób elektroniczny jest potrzebne, aby bezpiecznie je zrealizować. Osoby, które chociażby z powodów zdrowotnych nie będą mogły przyjść do urzędu, żeby złożyć wniosek, będą mogły zwrócić się o przyjazd urzędnika do domu – wyjaśnia Tomasz Filipowicz

Dowody osobiste wydawane są na okres 10 lat. Jak podaje Tomasz Filipowicz, do połowy lipca tego roku przyjęto już 22 tysiące wniosków, a niemal 13 tysięcy złożono drogą elektroniczną.

– W roku 2020, w którym pomimo pandemii obsługiwaliśmy mieszkańców, przyjęliśmy 30 tysięcy wniosków, a prawie połowa była złożona w sposób elektroniczny. To pokazuje jak ważna była to usługa. Niestety, dziś nie można już tych wniosków składać elektronicznie – dodaje Tomasz Filipowicz

W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ WNIOSEK?

– Możemy zarezerwować wizytę na wybrany dzień do Zespołu Obsługi Mieszkańców. Wówczas po przyjściu do urzędu udajemy się do stanowiska, którego potwierdzenie dostaliśmy w SMS przy rezerwacji. Wystarczy mieć ze sobą zdjęcie. Nie trzeba nawet wypełniać formularza, dlatego że jesteśmy w stanie go wygenerować dla klienta. Wystarczy tylko sprawdzić jego treść i podpisać – mówi Tomasz Filipowicz

W Gdańsku wniosek można złożyć w jednym z trzech miejsc Zespołu Obsługi Mieszkańców, które mieszczą się przy ul. Partyzantów 74, Nowe Ogrody 8/12, Wilanowskiej 2a.

 

Marta Włodarczyk/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj