Linia kolejowa, łącząca Bydgoszcz z Gdynią, będzie gotowa później. Projekt szlaku trzeba było stworzyć praktycznie od nowa

Do 2027 roku powinna zostać przebudowana linia kolejowa z Maksymilianowa pod Bydgoszczą, przez Kościerzynę do Gdyni i trójmiejskich portów. Polskie Linie Kolejowe kończą ponowne projektowanie szlaku, który stanie się jednym z dojazdów do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Wcześniejsze plany trzeba było zweryfikować. Zmieniliśmy zakres projektu. To, co było planowane na początku perspektywy finansowej, już w tej chwili nie będzie wdrożone do realizacji. Po decyzjach, związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, zmienił się charakter linii. Prace, które planujemy, mają doprowadzić do możliwości odseparowania ruchu towarowego od ruchu pasażerskiego tak, aby osiągnąć wymagane parametry eksploatacyjne, żeby mogło jeździć dużo pociągów pasażerskich – tłumaczy wiceprezes spółki Arnold Bresch.

– Dotychczas uzyskane decyzje nie mają już sensu i nie będą realizowane w tym zakresie. Wymagana jest nowa decyzja środowiskowa i nowe pozwolenie na budowę – wyjaśnia przedstawiciel PLK.

DODATKOWE INWESTYCJE

Linia 201 będzie poszerzona o dodatkowy tor oraz zelektryfikowana. Pociągi pojadą nią z prędkością 160 km/h. Powstanie też dodatkowy przystanek – Gdynia Karwiny. W projekcie przybyło również między innymi wiaduktów, które pozwolą na budowę bezkolizyjnych skrzyżowań. Zwiększyła się także długość nowych torów.

Przedstawiciele PLK nie podają, jak bardzo wzrośnie koszt inwestycji. Przyznają jednak, że na razie nie mają jeszcze zapewnionego finansowania.

Jak mówią kolejarze, pierwsze pociągi budowanym bajpasem kartuskim powinny pojechać w 2024 roku. Ma to związek z planowaną przebudową linii 214 z Somonina do Kartuz.

 

Sebastian Kwiatkowski/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj