Korea Południowa zaangażuje się kapitałowo w budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Marcin Horała: „Zacieśniamy współpracę”

– Zaangażowanie kapitałowe Koreańczyków w projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada porozumienie przedstawicieli władz Polski i Korei Południowej dotyczące zacieśnienia współpracy w ramach nowej inwestycji – poinformował w czwartek 9 grudnia Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK.

 Horała podkreślił, że umowa to niezwykle ważny „kamień milowy tej współpracy, której początkiem i pierwszym krokiem był wybór doradcy strategicznego, ale na której końcu jest partnerstwo i udział w nowo wybudowanym lotnisku”.

STRATEGICZNE PARTNERSTWO

Wiceminister zaznaczył, że współpraca ta ma nie tylko wymiar kooperacji między firmami Incheon International Airport Corporation i spółką CPK, ale jest jednym z elementów szerszego współdziałania międzyrządowego w ramach strategicznego partnerstwa między Polską a Koreą.

Jak przekazała spółka CPK, porozumienie zakłada wspólne przedsięwzięcia, w których Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów.

– Spółka Incheon International Airport Corporation (IIAC), która od początku roku świadczy specjalistyczne usługi doradcze na rzecz CPK, potwierdza słuszność działań w celu zaangażowania kapitałowego w polski projekt. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki inwestycji – poinformowała spółka.

TO KROK W KIERUNKU KOLEJNYCH DZIAŁAŃ

Podpisy pod dokumentem złożyli w czwartek: wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała; południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk oraz prezesi: Mikołaj Wild z CPK i Kim Kyung-wook z Lotniska Incheon.

Według spółki CPK, postęp prac przy projekcie Centralnego Portu Komunikacyjnego stwarza warunki do podjęcia kolejnych działań w kierunku partnerstwa strategicznego, koncentrujących się na ocenie finansowej i studiach wykonalności.

Horała wskazał, że krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej „pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem”.

GLOBALNY PORT PRZESIADKOWY

– Podpisane dziś porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia w Polsce globalnego portu przesiadkowego – stwierdził koreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk. Zapewnił, że MOLIT (Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury Transportu Republiki Korei) i IIAC (Incheon International Airport Corporation) dołożą starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach projekt CPK, wykorzystując swoje bogate doświadczenia zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Incheon.

– W przypadku Incheon projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. Dzięki takiemu podejściu w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów – dodał prezes spółki IIAC i Lotniska Incheon Kim Kyung-Wook.

DZIESIĘĆ MIESIĘCY WSPÓŁPRACY

Współpraca polsko-koreańska w zakresie projektu CPK jest realizowana od wielu miesięcy (lotniskowa grupa robocza została utworzona w lutym 2021). – Przebiega zgodnie z założeniami i zamierzeniami – podkreślił prezes spółki CPK Mikołaj Wild.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.

Lotnisko Incheon zostało otwarte w 2001 r., znajduje się na wyspie Yeongjong-Yongyu, 52 km od centrum Seulu. W 2019 roku Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj