Do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przejdą między innymi pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego (obecnie jest nim Marcin Horała) i Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” – zakłada przyjęty przez rząd projekt noweli o działach administracji rządowej.
Jak podała we wtorek 26 kwietnia Kancelaria Premiera, rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o działach administracji rządowej oraz niektórych innych ustaw przedłożony przez Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Do działu „Rozwój regionalny” włączone zostaną sprawy związane z przygotowaniem i realizacją między innymi inwestycji dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz inwestycji towarzyszących. Rozwiązanie to pozwoli na koordynację działań związanych z przemodelowaniem systemu transportowego wraz z odpowiednim dostosowaniem strategii rozwoju regionalnego – poinformowali w komunikacie prz4edstawiciele Kancelarii Premiera.
POTRZEBNA ŚCIŚLEJSZA WSPÓŁPRACA
W komunikacie podkreślono, że „w celu przygotowania i realizacji strategii rozwoju całego regionu, uwzględniającej przewidywane przeobrażenia społeczno-gospodarcze, konieczne jest umożliwienie ściślejszej współpracy Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego z ministrem odpowiedzialnym za rozwój regionalny”.
– Do działu „Rozwój regionalny” włączone zostaną sprawy związane między innymi z przygotowaniem i realizacją inwestycji dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego i inwestycji towarzyszących. Rozwiązanie to pozwoli na koordynację działań związanych z przemodelowaniem systemu transportowego wraz z odpowiednim dostosowaniem strategii rozwoju regionalnego – podano.
Podkreślono, że do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej „wraz z Pełnomocnikiem Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego przejdą także struktury podległe Pełnomocnikowi, jak na przykład Biuro Pełnomocnika Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz nadzór właścicielski nad spółką CPK sp. z o.o. i Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze”.
CPK MA ZINTEGROWAĆ RÓŻNE GAŁĘZIE TRANSPORTU
Jak podała Kancelaria Premiera, Centralny Port Komunikacyjny zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 15 minut od Warszawy zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w ramach pierwszego etapu będzie w stanie obsługiwać 40 milionów pasażerów rocznie. Jak dodano, w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego oraz 1,8 tys. kilometrów nowych torów na terenie całego kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż dwie i pół godziny. Kancelaria Premiera podkreśliła, że inwestycja powinna umożliwić stworzenie do 2040 roku około 290 tysięcy nowych miejsc pracy i przynieść polskiej gospodarce około 985 miliardów złotych dodatkowej produkcji globalnej.
Kancelaria Premiera przekazała też, że w rejonie Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie tak zwane Airport City, w skład którego wejdą między innymi obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
– W związku z tym funkcjonowanie zarówno węzła przesiadkowego, jak i skupionego wokół niego obszaru komercyjno-biurowego znacząco wpłynie na przeobrażenia rozległego obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zmiany dotyczyć będą aspektów gospodarczych (w tym przeznaczenia nieruchomości) oraz społecznych (napływ pracowników o bardzo szerokim spektrum kwalifikacji). Ponadto utworzenie siatki szybkich połączeń kolejowych może wpłynąć na zmiany w rozwoju innych regionów kraju wynikające między innymi z likwidacji tak zwanego wykluczenia transportowego – napisano.
WICEMINISTER O DWÓCH TEKACH
Pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego jest Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, który niedawno został wiceministrem funduszy i polityki regionalnej.
Centralny Port Komunikacyjny ma zostać wybudowany do 2027 roku wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
PAP/MarWer