Blisko połowa Polaków planuje wydać na świąteczny prezent średnio od 50 do 100 zł na osobę. W tym roku, podobnie jak w zeszłym, Polacy najczęściej przygotują prezenty dla 4-5 osób i obdarują je głównie kosmetykami.
Platforma analityczno-badawcza UCE Research i Grupa BLIX przeprowadziły badania do cyklicznego raportu dotyczącego preferencji i intencji zakupowych polskich konsumentów przed Świętami Bożego Narodzenia.
KWOTA PRZEZNACZONA NA JEDEN PODAREK
Wynika z niego, że 47 proc. Polaków średnio wyda na jeden podarunek od 51 do 100 złotych. Dla porównania, w 2021 roku taką kwotę zadeklarowało 43 proc. badanych. W tym roku 27 proc. planuje przeznaczyć między 101 a 200 złotych, rok temu taką kwotę wskazało 26 proc. pytanych. Mniej niż 50 złotych wyda na tegoroczny prezent 12 proc. ankietowanych (w ub. roku było to 17 proc.). Około sześciu procent pytanych zaplanowało kwotę od 301 do 400 zł. Jeden na stu badanych wskazał kwotę od 401 do 500 zł, tyle samo respondentów na jeden prezent wyda ponad 500 zł. – Co dwudziesty jeszcze nie wie, ile wyda – podano.
LICZBA OBDAROWANYCH OSÓB
Z raportu wynika ponadto, że Polacy najczęściej (31 proc. wskazań) planują obdarować od czterech do pięciu osób. 22 proc. zadeklarowało obdarowanie sześciu-siedmiu osób. Prezenty dla dwóch-trzech osób planuje przygotować 17 respondentów. Więcej niż dziesięć prezentów zrobi 13 proc. pytanych. 12 proc. ankietowanych przygotuje podarki dla ośmiu-dziewięciu osób. Tylko dwa proc. wskazało, że przygotuje jeden prezent, tyle samo pytanych jeszcze nie zdecydowało w tej kwestii. Jeden proc. pytanych nie kultywuje tradycji prezentów gwiazdkowych.
WPŁYW WYSOKIEJ INFLACJI
Według głównego ekonomisty Grupy BLIX Krzysztofa Łuczaka, obecnie coraz trudniej jest kupić prezent poniżej 50 zł, dlatego najbardziej przybyło deklaracji dot. przedziału 50-100 zł.
– Jest to przedział, w którym najczęściej kupujemy upominki, a biorąc po uwagę średnią liczbę podarunków, w sumie w tym roku Polacy wydadzą średnio ok. 500 złotych na prezenty – wskazał.
Dodał, że obecnie większość Polaków robi prezenty tylko dla rodziny oraz najbliższych przyjaciół, skupiając się na gronie kilku najważniejszych osób.
WYBÓR PRODUKTU NA PREZENT
Wśród najbardziej popularnych produktów na świąteczny prezent Polacy wskazali kosmetyki (64 proc. wskazań w stosunku do 52 proc. w 2021 r.), zabawki z wynikiem 57 proc. (w ub. roku było to 64 proc.) oraz słodycze – w tym roku 45 proc., w 2021 było to 51 proc. wskazań.
Ubrania jako prezent wybrało 40 proc. pytanych, perfumy 29 proc. respondentów, 16 proc. wskazało na biżuterię. Alkohol wybrało 15 proc. uczestników badania, zaś elektronikę chce podarować 14 proc. respondentów. Na końcu listy upominkowej są akcesoria sportowe oraz artykuły samochodowe – po trzy procent.
Badanie na potrzeby raportu, zostało przeprowadzone w pierwszych dniach grudnia br. przez UCE Research i Grupę BLIX metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1105 konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.
PAP/aKa