W 2022r. w trzech największych polskich portach: w Gdańsku, w Gdyni i w porcie Szczecin Świnoujście przeładowano 133 mln ton towarów.
– Przeładunki wzrosły w 2022 r. o 18 proc. – poinformował na poniedziałkowej konferencji (23 stycznia) wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
W Porcie Gdańsk w 2022 roku przeładowano 68,2 mln ton towarów, co stanowi wzrost o 28 proc., czyli o 15 mln ton w stosunku do 2021 roku.
– Nasze przypuszczenia oscylowały w okolicach 60 mln ton – mówił prezes gdańskiego portu Łukasz Greinke.
Port Gdańsk jest drugim portem na Bałtyku pod względem przeładunków, wyprzedzanym tylko przez rosyjską Ust-Ługę – jednak embargo na rosyjską ropę może zmienić tę kolejność. Ponadto jest największym portem kontenerowym na Bałtyku oraz notuje największą w Europie dynamikę wzrostu.
Jeśli chodzi o wartość procentową przeładowywanych towarów, na pierwszym miejscu są paliwa płynne (25 516 ton, czyli 35,1 proc.).
Wzrost przeładunków o 175,6 proc. zanotował węgiel, 413 proc. – drewno, 133,2 proc. – rudy.
Z prezesem Łukaszem Greinke rozmawiała Anna Rębas:
Wielkie znaczenie miały też zrealizowane inwestycje przede wszystkim w Porcie Wewnętrznym, gdzie przeładowano 15 mln ton ładunków.
Obecnie trwa rozbudowa terminala kontenerowego Baltic Hub, który przeładował 2,1 mln TEU.
5 mld zł to kwota za którą od 2016 roku różne podmioty zrealizowały w porcie inwestycje.
PORT GDYNIA
W 2022 roku Port Gdynia przeładował 28,2 mln ton – o 6 proc. więcej niż w 2021 roku oraz o ponad 91% więcej niż w 2013 roku. Prezes Jacek Sadaj poinformował, że podpisana została umowa z ICTSI, które będzie kontynuowało przez 30 lat przeładunki kontenerów w Gdyni.
Największe wzrosty zanotowała grupa węgiel i koks (3,4 mln ton, 174 proc. więcej niż w 2021). Wzrosły także przeładunki drewna (o 109,1 proc. więcej, łącznie 533,5 tys. ton) i inne masowe (0,42 proc. więcej, 1 716,2 tys. ton). Jacek Sadaj mówi, że znacznie wzrosły przeładunki zbóż, a kolejne inwestycje mają jeszcze zwiększyć możliwości w tej grupie. W najbliższym czasie rozstrzygnięty zostanie przetarg na operatora terminala zbożowego.
8 proc. więcej promów zawinęło do Gdyni – ich ilość wyniosła 1 016. O 23 proc. zwiększył się średni tonaż masowców, o 13 proc. wzrósł tonaż kontenerowców, a liczba zawinięć statków ro-ro wzrosła o 32 proc.
Anna Rębas/aKa