Rok 2024 z perspektywy Pomorza. Miliony złotych przeznaczonych na rozwój regionu

Specjalny przejazd testowy nowoczesnego pociągu pasażerskiego zakupionego dzięki współfinansowaniu ze środków Programu Funduszy Europejskich dla Pomorza. Przyjazd do Pruszcza Gdańskiego. 26.03.2024 r. (fot. Daniel Słoboda / KFP)

Inwestycje drogowe, kolejowe, inwestycje w gospodarkę morską oraz odblokowanie środków unijnych z KPO. Podsumowanie 2024 roku z perspektywy Pomorza.

W mijającym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi o łącznej wartości prawie 19 mld zł na inwestycje drogowe, a wartość przetargów ogłoszonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe przekroczyła 18 mld. Wśród nich są przebudowa odcinka Gdynia Chylonia – Lębork oraz projekt i budowa linii kolejowej, która będzie docierała do elektrowni jądrowej.

Odblokowane zostały także środki unijne z KPO, których część przeznaczona jest między innymi na budowę terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk.

POŁĄCZENIE ZALEWU WIŚLANEGO Z ZATOKĄ GDAŃSKĄ ORAZ ROZWÓJ ELBLĄSKIEGO PORTU

Kontynuowana była także budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby zapewnić rozwój elbląskiego portu, zdecydowano o rozszerzeniu zakresu prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. Dzięki porozumieniu z samorządem Elbląga, możliwe jest rozpoczęcie prac związanych z pogłębieniem ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł.

GOSPODARKA MORSKA

Jeśli chodzi o inwestycje w gospodarkę morską, to w budżecie na przyszły rok zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród największych inwestycji, jakie są prowadzone lub zaplanowane, znajdują się prace nad budową falochronu w Gdańsku dla terminala FSRU.

Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca, czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej. Terminal ma zacząć działać w 2028 r.

PAP/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj