Inwestycje drogowe, kolejowe, inwestycje w gospodarkę morską oraz odblokowanie środków unijnych z KPO. Podsumowanie 2024 roku z perspektywy Pomorza.
W mijającym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi o łącznej wartości prawie 19 mld zł na inwestycje drogowe, a wartość przetargów ogłoszonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe przekroczyła 18 mld. Wśród nich są przebudowa odcinka Gdynia Chylonia – Lębork oraz projekt i budowa linii kolejowej, która będzie docierała do elektrowni jądrowej.
Odblokowane zostały także środki unijne z KPO, których część przeznaczona jest między innymi na budowę terminalu instalacyjnego morskiej energetyki wiatrowej w Porcie Gdańsk.
POŁĄCZENIE ZALEWU WIŚLANEGO Z ZATOKĄ GDAŃSKĄ ORAZ ROZWÓJ ELBLĄSKIEGO PORTU
Kontynuowana była także budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Aby zapewnić rozwój elbląskiego portu, zdecydowano o rozszerzeniu zakresu prac o pogłębienie końcowego odcinka toru wodnego. Dzięki porozumieniu z samorządem Elbląga, możliwe jest rozpoczęcie prac związanych z pogłębieniem ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego bezpośrednio do portu. Na realizację tego zadania przeznaczono 33 mln zł.
GOSPODARKA MORSKA
Jeśli chodzi o inwestycje w gospodarkę morską, to w budżecie na przyszły rok zabezpieczono ponad 2 mld zł. Wśród największych inwestycji, jakie są prowadzone lub zaplanowane, znajdują się prace nad budową falochronu w Gdańsku dla terminala FSRU.
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca, czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej. Terminal ma zacząć działać w 2028 r.
PAP/aKa