Oldtimery, starzy znajomi i 29 stopni. „Muzyczne Lato z Radiem Gdańsk” nadawało ze Stegny

(Fot. Radio Gdańsk)

Od połowy czerwca trwa cykl naszych wyjazdowych audycji pod nazwą „Muzyczne Lato z Radiem Gdańsk”. Podobnie jak w ubiegłym roku, nasze mobilne studio odwiedza różne pomorskie miejscowości, żeby pokazać ich piękno, wyjątkowość i porozmawiać z interesującymi, mieszkającymi w nich ludźmi. Tym razem rozstawiliśmy się w Stegnie. Gospodynią naszego namiotu była niezastąpiona Beata Szewczyk.

Na początku przyglądaliśmy się IV Zlotowi Klasycznych Pojazdów. Są tu i zabytkowe auta, i zabytkowe motocykle, i zabytkowe autobusy. Można powiedzieć, że same rzeczy z duszą. Wydarzenie odbywa się pod hasłem „Wczasy pod gruszą z rybą na patelni”, którą z resztą przygotowuje sam Karol Okrasa.

Piękną pogodę zamówiła z pewnością wójt Ewa Dąbska. Stegna podobno ma najwięcej słonecznych dni w roku. – Uważam, że od kiedy organizujemy jakiekolwiek imprezy, to zawsze nam słoneczko świeci. Chyba mamy troszkę szczęścia i znajomości – powiedziała wójt, nawiązując do wspaniałego, zabytkowego kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa.

Z naszym gościem analizowaliśmy teraźniejszość i trochę zerkaliśmy w przyszłość. Gmina Stegna obejmuje 31 miejscowości, to naprawdę duży obszar do zarządzania.

– 10 tysięcy mieszkańców, 31 miejscowości, w tym 25 sołectw, które są bardzo aktywne. Chętne korzystają z funduszu sołeckiego i ze środków, które jest w stanie przekazać gmina. Żeby w każdej miejscowości zorganizować coś dla każdej grupy mieszkańców, naprawdę sporo pracy trzeba wykonać. Jednak radzimy sobie bardzo dobrze, staramy się tworzyć infrastrukturę turystyczną, nie tylko dla mieszkańców – opowiadała Ewa Dąbska.

Wracamy jednak do zabytkowych pojazdów. Z Krzysztofem Kesterem, przewodnikiem turystycznym i właścicielem oldtimera, rozmawiamy właśnie o jego pojeździe, który nosi imię Marcello.

– Marcello jest podmiotem, ma nawet swój profil na Facebooku. Ma 54 lata, jest włoskim samochodem, Fiat 1100R, biały, możliwe, że niektórzy ze słuchaczy już go widzieli. To jest samochód dość wyjątkowy w tym akurat miejscu, dlatego że ten zlot nawiązuje dosyć mocno do kultu wokół PRL-u, który jest dla mnie raczej niezrozumiały – tłumaczył Krzysztof Kester.

Natomiast z Janem Wilkanowskim, przewodnikiem WWF, rozmawialiśmy o wąskotorówce i pięknie przyrody. Przeprowadziliśmy z nim bardzo pasjonującą rozmowę w zeszłym roku. Co ciekawego odkrył przez ten czas?

– Zyskaliśmy nową atrakcję, nie tylko dla miłośników żeglugi, ale też dla miłośników dwóch kółek. Przepiękną trasą, wzdłuż Wału Wiślanego, od Mikoszewa do Drewnicy można odbyć przejażdżkę rowerową, podziwiając okoliczności przyrody. Funkcjonuje od kilku tygodni i jest rewelacyjna, a ma ich powstać jeszcze więcej – mówił Jan Wilkanowski

Beata Szewczyk rozmawiała także z Patrykiem Mikiciukiem, dziennikarzem motoryzacyjnym, pasjonującym się oldimerami, który, co może niektórych zdziwić, z wykształcenia jest prawnikiem.

– Nie jestem w stanie powiedzieć, kiedy zaczęła się moja przygoda klasykami, bo nie wiem, jak było bez niej. Trudno jest dokładnie określić, kiedy nastąpił początek, jeśli nie wie się, że może być inaczej bez tych samochodów. Prawda jest taka, że byłem wychowywany w rodzinie, która kochała stare samochody, moi rodzice założyli Muzeum Motoryzacji w Otrębusach – tłumaczył Patryk Mikiciuk.

Ostatnim gościem był Łukasz Niedźwiedzki, dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Stegnie.

– Frekwencja nas w tym roku po prostu poraziła. W pozytywnym oczywiście tego słowa znaczeniu. Na placu mamy około 700 pojazdów. Zostało nam jeszcze kilka wjazdówek, ale chyba będziemy musieli powiedzieć „pas”, bo w tym momencie skrawki wolnego placu są tutaj na wagę złota. Ludzie siedzieli przez dwa lata pandemii w garażach, naprawiali i czekali. Widać utęsknienie, bo to tutaj, na Pomorzu, jest jedna z największych tego typu imprez – podsumował Łukasz Niedźwiedzki.

„Muzyczne Lato z Radiem Gdańsk” to cykl wakacyjnych wyjazdów, podczas których odkrywamy smaki, miejsca, rozmawiamy z ciekawymi ludźmi i bierzemy udział w wyjątkowych wydarzeniach. Gdzie będziemy niedługo? Informacje na ten temat oraz relacje z poprzednich audycji wyjazdowych można znaleźć >>>TUTAJ.

aKa/mk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj