Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o podpisaniu umowy na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej do elektrowni jądrowej na odcinku od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6. To jeden z dwóch fragmentów trasy do przyszłej elektrowni „Lubiatowo-Kopalino” w gminie Choczewo.
Za odcinek o długości blisko 15 km odpowiada konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł. W przypadku pierwszego odcinka tej drogi, między Lubiatowem a DW213, umowę z wykonawcą podpisano w kwietniu br.
Odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 będzie realizowany w systemie „Projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r.
DROGA DO ELEKTROWNI JĄDROWEJ „LUBIATOWO-KOPALINO”
Budowę drogi o długości ok. 26 km podzielono na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice – Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.

(graf. GDDKiA)
ODCIĄŻENIE DRÓG LOKALNYCH I SKRÓCENIE CZASU PRZEJAZDU
Jak zaznaczają urzędnicy, budowa drogi do elektrowni jądrowej jest ważna nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców regionu.
– Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk – podano w komunikacie GDDKiA.
Ponadto nowa droga ma także poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
STRATEGICZNA INWESTYCJA
Droga krajowa do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” została ujęta w uchwale Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.
oprac. puch





