Trwa ogólnopolski Konkurs Historyczny. Etap ponadwojewódzki odbył się w Rusocinie

(Fot. Radio Gdańsk/Bartosz Stracewski)

Uczestnicy Konkursu Historycznego imienia majora Marka Gajewskiego musieli wykazać się znajomością nie tylko dat i miejsc. Ponadwojewódzki etap rywalizacji odbył się w Zespole Szkół Technicznych Centrum Kształcenia Praktycznego w Rusocinie.

(Fot. Radio Gdańsk/Bartosz Stracewski)

Konkurs Historyczny imienia majora Marka Gajewskiego „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego w latach 1887-1922” co roku obejmuje inny okres historyczny. Tegoroczna edycja nosi tytuł „O Niepodległość i granice Rzeczpospolitej w latach 1887-1922”. Tematyka otwiera się i zamyka dwoma najważniejszymi wydarzeniami z okresu II Rzeczpospolitej: to opublikowanie przez pułkownika Zygmunta Miłkowskiego (ps. Tomasz Teodor Jeż) broszury „Rzecz o obronie czynnej i skarbie narodowym” oraz utworzenie z jego inicjatywy Ligi Polskiej i Skarbu Narodowego w 1887 roku, a także stanowiący ostateczne ukształtowanie granic odrodzonej II Rzeczpospolitej przez przyłączenie Wileńszczyzny i części Górnego Śląska do Polski rok 1922.

– Dziś jeden z ważniejszych etapów konkursu, czyli ponadwojewódzki. To wiedza, która dotyczy nie tylko państwowości i wojskowości, ale też kształtowania wartości patriotycznych u młodego pokolenia. Dziś kształcenie, również w naszej szkole, oparte jest również o przekazywanie tych wartości – tłumaczył Robert Aszyk, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych w Rusocinie, z którego do etapu ponadwojewódzkiego zakwalifikowało się dwóch uczniów.

(Fot. Radio Gdańsk/Bartosz Stracewski)

„TO CZAS BARDZO DŁUGICH ZMAGAŃ O ZAISTNIENIE POLSKI”

Uczniowie biorący udział w konkursie musieli wykazać się wiedzą z zakresu różnorodnych form organizowania się i działania społeczeństwa polskiego, walki o zachowanie ducha narodowego, przygotowań do walki o niepodległość i granice Rzeczpospolitej oraz zbrojnych czynów polskich żołnierzy.

– Ten konkurs i okres historyczny w odniesieniu do aktualnej sytuacji i rzeczywistości jest naprawdę ważny. Cieszę się, że uczniowie szkół podstawowych garną się do uczestnictwa w tego typu konkursach. To zainteresowanie wielkimi wydarzeniami, dokonaniami polskich żołnierzy oraz dziejami naszego narodu wykracza poza treści przekazywane w szkole. Ta wiedza pozostaje poza podstawą programową, uczniowie muszą zdobywać ją na własną rękę, wykazując się własną inicjatywą i determinacją. Dziś mogą sprawdzić swoje umiejętności – wyjaśniała Małgorzata Bielang, pomorska kurator oświaty.

– Przygotowując się do tego konkursu, już podjęliście wyzwanie, ponieważ okres od Cedyni do Rygi jest naprawdę długi, ale to też jeden z najpiękniejszych i najbardziej chwalebnych okresów w naszej historii. Dziś to wy walczycie swoją wiedzą, a ja życzę wam powodzenia – uzupełniał Dariusz Drelich, wojewoda pomorski.

– Okres, który wybraliśmy na ten etap konkursu, to czas bardzo długich zmagań o to, żeby Polska w końcu zaistniała na mapie. Losy żołnierzy były skomplikowane, przyszli z różnych stron, ale mieli wspólny plan na wolną i niepodległą ojczyznę. To, że dziś tak wielu młodych ludzi interesuje się historią, to wasze świadectwo i podziękowanie dla tamtych bohaterów – dodawała Marzena Biernacka, wicestarosta gdański.

(Fot. Radio Gdańsk/Bartosz Stracewski)

UCZNIOWIE O KONKURSIE

Z trudności postawionego zadania zdawali sobie sprawę sami uczestnicy, którzy przyznawali, że materiał historyczny jest „ogromny”, ale liczyli na dobry wynik.

– Myślę, że wystarczająco znam te wydarzenia, ale w tej chwili trudno mi określić swój stan wiedzy. Wolę okres II wojny światowej, ale czas, którego dotyczył konkurs, jest również bardzo ważny. Temat konkursu dotyczy w zasadzie przyczyn wybuchu najpierw pierwszej, a potem II wojny światowej – komentował Mateusz Anioł z Kobylnicy, który w konkursie startuje po raz trzeci.

– Historia interesuje mnie od zawsze. Lubię się jej uczyć i poznawać to, co było kiedyś. Losy żołnierzy to bardzo trudny temat, związany z okresem przed wojnami światowymi i z naszymi zmaganiami na drodze do wolności i niepodległości. Nie martwię się na zapas i liczę na dobry wynik – dodawała Magda Formela z Zespołu Szkół Technicznych w Rusocinie.

Celem konkursu jest kształtowanie świadomości i postaw patriotycznych, rozwijanie umiejętności kreatywno-krytycznego myślenia o dziejach minionych, a także nauka i trening w pracy ze źródłami historycznymi pisanymi i materialnymi, a także popularyzowanie wśród młodzieży tematyki historii wojskowości oraz wiedzy o losach żołnierza i dziejach oręża polskiego.

Bartosz Stracewski/ol

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj