Sprawdzono szczelność wrót śluzy w kanale żeglugowym przez Mierzeję Wiślaną. Testy zakończone sukcesem

(Fot. Urząd Morski w Gdyni)

Pomyślnie wypadły próby szczelności wrót śluzy na przekopie Mierzei Wiślanej. Śluza jest bardzo istotnym elementem, gdyż dzięki niej – po oddaniu do użytku nowej drogi wodnej – wody Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego nie będą się mieszały, a jednostki pokonają różnicę poziomów wód w obu zbiornikach. Komora śluzy ma długość 200 metrów, szerokość 25 metrów i głębokość 6,5 metra.

Zarówno inwestor, Urząd Morski w Gdyni, jak i generalny wykonawca, konsorcjum NDI/Besix, podkreślają, że śluza jest elementem kluczowym dla całej inwestycji. Dlatego badanie jej szczelności było tak istotne dla całego przedsięwzięcia. – Wynik próby pozytywny, co oznacza, że wrota stalowe na bramie południowej są szczelne – podkreślił Maciej Klecha, kierownik robót mostowych z konsorcjum NDI/Besix.

CORAZ BLIŻEJ ZAKOŃCZENIA INWESTYCJI

Cała inwestycja jest już niemal na ukończeniu, ma być oddana do użytku 17 września. Gotowy jest już budynek Kapitanatu Portu Nowy Świat, który otrzymał pozwolenie na użytkowanie. W kompetencjach kapitanatu będą: nadzór nad bezpieczeństwem żeglugi, ochroną środowiska, ochroną przeciwpożarową; kontrola nad przeprawą śluzową i obsługa bram śluzy, mostów obrotowych i regulacja ruchu kołowego w obrębie kapitanatu i przeprawy śluzowej.

– Jesteśmy na etapie zatrudniania i szkolenia osób, które będą tu pracowały. Szkolenie jest konieczne, pracownicy muszą bowiem nauczyć się korzystać z najwyższej klasy wyposażenia stacji operatorskiej Nadrzędnego Systemu Sterowania – podkreślił Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Na ukończeniu jest już także większość prac w rejonie falochronów. Swoją rolę spełnia też sztuczna wyspa, która powstaje w odległości ok. 2 km od Przebrna i ok. 4,5 km od przekopu. – Sztuczna wyspa jest kluczowym elementem realizacji tego etapu inwestycji ze względu na jej przeznaczenie: z jednej strony to miejsce przeznaczone do odkładania urobku z prac czerpalnych pochodzących z dna Zalewu Wiślanego i rzeki Elbląg, a z drugiej strony z uwagi na aspekty związane z ochroną środowiska, m.in. migracją ptaków – wyjaśnił Wiesław Piotrzkowski.

25 KILOMETRÓW NOWEJ DROGI WODNEJ

Inwestor podał, że wszystko wskazuje na to, że wszelkie prace związane z budową pierwszego etapu przekopu Mierzei Wiślanej zakończą się do jesieni. Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał żeglugowy ma mieć 1 km długości i 5 metrów głębokości. Docelowo ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4,5 metrów, długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.

PAP/raf

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj