Obawiają się hałasu, zaburzenia naturalnego krajobrazu i przede wszystkim wymuszonej likwidacji prowadzonych od lat gospodarstw agroturystycznych. Niemałe kontrowersje wzbudza plan budowy obejścia Rybiny na Żuławach, czyli nowego odcinka drogi wojewódzkiej numer 502. Mieszkańcy protestują, a urzędowe procedury postępują. Wkrótce może zapaść ostateczna decyzja dotycząca przebiegu nowej trasy.
Od pewnego czasu droga wojewódzka numer 502 jest sukcesywnie modernizowana. We wrześniu rozpoczęto wymianę nawierzchni na dwóch odcinkach trasy z Nowego Dworu Gdańskiego do Stegny. To prawie trzy kilometry asfaltu w Żelichowie oraz przeszło dwa między Popowem a Stegną. Jednak plany zarządcy drogi są o wiele bardziej rozległe. Te dotyczą przede wszystkim Rybiny i częściowo Tujska. To tam, jak twierdzą drogowcy, na zabytkowych mostach w Rybinie tworzy się wąskie gardło, a w związku z tym także korki w sezonie letnim. W połowie września zakończył się remont i nastąpiły odbiory niebieskiej zwodzonej przeprawy na Wiśle Królewieckiej.
– Obydwa mosty są objęte opieką konserwatorską – wskazuje rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku Piotr Michalski. – Poza remontem nie zrobimy na nich nic więcej. Nie poszerzymy ich, a problemem jest zmieszczenie pełnowymiarowego chodnika i ścieżki rowerowej. W związku z tym zapadła decyzja, żeby przymierzyć się do obejścia Rybiny. Chodzi o to, żeby odsunąć się od Rybiny i ominąć wąskie gardło – wyjaśnia.
DWA WARIANTY
Projektanci biorą pod uwagę dwa warianty obwodnicy: krótszy przebiegający bliżej miejscowości i drugi, oddalony od Rybiny o kolejnych kilkadziesiąt metrów. Oba zakładają obejście miejscowości od wschodu, także z dwiema przeprawami. Obecnie dobiega końca przygotowywanie pierwszej części studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
– Po podsumowaniu i sporządzeniu analizy wielokryterialnej, która wzięła pod uwagę aspekt techniczny, ekonomiczny i środowiskowy, w tym także czynnik społeczny, rekomendowany jest wariant W3. To wariant krótszy o długości około półtora kilometra, położony bliżej miejscowości. Raczej będą to obiekty zwodzone – zaznacza Piotr Michalski.

(fot. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku)
KONTROWERSJE
Plany drogowców wzbudzają kontrowersje wśród mieszkańców Rybiny, którzy uważają, że to formalny koniec ich działalności agroturystycznych, ale także koniec spokojnego życia.
– To zniszczy życie wielu osobom, bo pod wiaduktem nikt by nie chciał prowadzić działalności turystycznej – komentuje Katarzyna Socha z Komitetu ds. Zachowania Krajobrazu Kulturowego Rybiny i Sprzeciwu Wobec Powstania tzw. Obwodnicy Rybiny. – Przez liczbę samochodów tworzą się gigantyczne korki. Jednak one nie powstają przed mostami w Rybinie, tylko czasami nawet na zjeździe z ekspresowej siódemki. Dwa zabytkowe mosty w Rybinie nie zostaną zamknięte dla ruchu. Gdy kierowcy zobaczą, że pojadą szybciej starą trasą, to i tak udadzą się tamtędy – podkreśla.
PROBLEM KOMUNIKACYJNY
Mieszkańcy twierdzą, że mają problem komunikacyjny, a osoby decyzyjne nie chcą z nimi rozmawiać. Dodają, że panuje tam „spychologia”, a kontakty z samorządem województwa pomorskiego i z lokalnymi samorządami nie wyposażyły ich w żadną nową wiedzę.
– Cała inwestycja jest pomyłką, bo problemem Żuław są wąskie gardła, czyli mosty – mówi mieszkaniec Chorążówki Jarosław Rypniewski. – Na naszą stronę przez Szkarpawę można się przedostać tylko dwoma mostami: jednym w Drewnicy i drugim w Rybinie, ale wszędzie tworzą się wąskie gardła. Jako mieszkańcy oczekiwalibyśmy wybudowania trzeciego przejścia przez Szkarpawę, które rozładowałoby ruch. Po wybudowaniu nowych przepraw wszystkie samochody i tak będą wpadały w wąskie gardło przed Stegną – dodaje.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku zapewnia, że jeszcze przed zakończeniem drugiego etapu studium dojdzie do kolejnego spotkania projektantów i urzędników z mieszkańcami. Władze gminy Stegna nie chcą komentować sprawy do momentu wyboru ostatecznego wariantu. Urzędnicy ze starostwa powiatowego w Nowym Dworze Gdańskim uważają, że nie leży to w ich kompetencjach.
Posłuchaj materiału naszego reportera:
Mateusz Czerwiński/mk





