Promowanie działań zmierzających do budowy alternatywnej trasy dla drogi krajowej numer 55 – to główny cel nowo powołanego Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego.
Trasa o długości 120 kilometrów miałaby połączyć autostradę A1 w okolicy Stolna z Mierzeją Wiślaną. Beneficjentami mieliby być mieszkańcy Grudziądza, Kwidzyna, Sztumu, Malborka i Nowego Dworu Gdańskiego.

(fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)
ROZPOCZĘCIE WAŻNEGO LOBBINGU
Magdalena Kołodziejczak, posłanka i członkini Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego podkreśla, że to jeszcze nie budowa, ale rozpoczęcie ważnego lobbingu.
– Rozpoczęto pierwsze prace koncepcyjne. One nie są zbyt kosztowne, ale dają możliwość pokazania, w jaki sposób można te trasy przeprowadzić. Przed nami bardzo długi proces, ale im szybciej go zaczniemy, tym szybciej skończymy – mówi.

(fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)
JEDYNA SZANSA NA WYPROWADZENIE TRANZYTU Z MIAST
Starosta malborski Piotr Szwedowski uważa, że to jedyna szansa na wyprowadzenie tranzytu z Malborka, Sztumu i Kwidzyna.
– Droga krajowa nr 55 nie stanowi priorytetu dróg krajowych. Zarząd tej instytucji koncentruje się przede wszystkim na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Ta do takich nie należy, więc żeby coś ważnego się na niej wydarzyło, to konieczny jest lobbing – dodaje.

(fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)
SZANSA DLA LOKALNYCH FIRM
Tomasz Frejnagiel starosta kwidzyński podkreśla, że alternatywa dla Drogi Krajowej numer 55 to szansa dla lokalnych firm.
– Mogłyby się ulokować na naszym terenie, zwiększając ilość stanowisk pracy dla mieszkańców. Wyprostowanie i skrócenie tej drogi, ułatwienie przemieszczania się, jak również połączenie jej z obwodnicą Kwidzyna byłoby odciążeniem samego miasta z ruchu samochodów ciężarowych – mówi.
Od ponad 3 lat funkcjonuje także Stowarzyszenie Samorządów na Rzecz Nadwiślańskiego Korytarza Transportowego, które powstało z inicjatywy Jerzego Szałacha, burmistrza Nowego Stawu.
Mateusz Czerwiński/aKa





