VII Powiatowy Piknik Drezynowy w Bronowie koło Kępic w tym roku odbył się z wielkimi trudnościami i w ostatniej chwili. Zamiast 20 kilometrów, przyjemności z jazdy było zaledwie 20 metrów. Powodem była decyzja PKP PLK S.A, która zabroniła używania nieczynnego od 20 lat fragmentu linii kolejowej nr 212 między Zieliniem a Barcinem.
– W tym roku impreza miała się w ogóle nie odbyć z powodu pandemii, ale udało się ją zorganizować – mówi Piotr Rachwalski ze Słupskiej Powiatowej Kolei Drezynowej. – W piątek dostaliśmy jednak informację, że nie możemy zrobić tego pikniku, a właściwie organizować przejazdów drezynowych na linii, którą utrzymujemy od 10 lat. Od 20 lat linia jest nieczynna. Teraz okazuje się, że zmieniły się przepisy, a ruch drezynowy nie został uregulowany. PKP zaproponowała nam zwykły ruch kolejowy. To jest bezsensowne, bo nasz fragment jest odcięty od linii kolejowej, bezpieczny, nieużywany przez PKP. Trochę to wygląda jak „pies ogrodnika”, ktoś nie użytkuje, nie dba, ale goni tego kto to utrzymuje. My uchroniliśmy linię przed rozkradaniem co dzieje się nagminnie na zamykanych szlakach kolejowych – dodaje.
(Fot. Radio Gdańsk/Marcin Kamiński)
LINIA 212
Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa powstała w 2011 roku. Dwa lata później na trasę wyjechała pierwsza drezyna. SPKD jest organizowana przez grupę zapaleńców pod skrzydłami Stowarzyszenia Użyteczności Publicznej AKTYWNE POMORZE. Przedsięwzięcie ma na celu zachowanie i ochronę przed rozbiórką i dewastacją linii kolejowej nr 212 na trasie Korzybie – Bytów na odcinku Korzybie – Zieliń Miastecki oraz uruchomienie na tym odcinku ruchu drezynowego na 130 rocznicę otwarcia linii w 2014 r.
TROCHĘ HISTORII
Linia kolejowa Korzybie – Bytów budowana była dwuetapowo. Pierwszy odcinek Korzybie – Barnowo oddany został do użytku 20 listopada 1883 roku, odcinek Barnowo – Bytów 15 sierpnia 1884. Przez kolejnych kilkanaście lat, do 1901 roku, było to jedyne połączenie kolejowe Bytowa ze światem. Prawdopodobne jest, że odcinek do Barnowa został oddany do eksploatacji wcześniej. Stało się tak z dwóch powodów. W niedalekim Warcinie miał majątek kanclerz Otto von Bismarck (korzystał ze stacji w Kępicach). W Barnowcu (stacja Barnowo) mieszkała bliska rodzina jego żony, Joanny von Puttkamer. Puttkamerowie w tym okresie mieszkali również w Barcinie. Znawcy tematu wspominają, że rodzina Bismarcków odwiedzała Puttkamerów. Drugim powodem była rozwijająca się papiernia w Kępicach (jej właścicielem był również Otto von Bismarck), która potrzebowała dostaw dużej ilości drewna. To prawdopodobnie z tych dwóch powodów układ torów na stacji w Korzybiu przyjął dzisiejszy kształt. Zarówno tor w kierunku Słupska, tor w kierunku Bytowa, jak i nieistniejący już tor w kierunku Sławna i dalej do Berlina są zorientowane w taki sposób, by zapewnić dogodny dojazd z Kępic w tych trzech kierunkach. Po II wojnie światowej ruch wznowiono najpierw do Barnowa, w rozkładach z 1947 roku przejezdność była znów do samego Bytowa. W 1992 roku zawieszono ruch pociągów osobowych, jeszcze parę lat temu spotkać można było tutaj pociągi towarowe. Ostatni udokumentowany przejazd całości odcinka odbył się 11 kwietnia 2002 roku, był to pociąg specjalny Szczecinek – Kościerzyna. Podróż odbyła się wagonem motorowym SN61.
AKTUALIZACJA, 18.08, GODZ. 13:00
Sytuację wyjaśnia Radosław Śledziński z Biura Prasowego PKP PLK S.A.
– Prowadzenie ruchu po liniach kolejowych, które należą do PKP PLK S.A. musi być uzgodnione z zarządcą. Stowarzyszenie Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa nie ustaliło możliwości prowadzenia tego typu przejazdów. Takie działania zagrażają bezpieczeństwu. Zwróciliśmy się więc do stowarzyszenia o zaniechanie tego typu działań. Oczywiście, jeśli stowarzyszenie zwróci się z wnioskiem o możliwość wykorzystywania tej trasy to ustalone zostaną zasady eksploatacji tej linii. Oczywiście poszukamy możliwości jak zrobić to zgodnie z przepisami i w sposób bezpieczny. Deklarujemy otwartość – podkreśla.
Marcin Kamiński