28 zarzutów dla słupszczanki sprzedającej zabawki i elektronikę w internecie

Fot. KMP Słupsk

Policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją przestawili 28 zarzutów oszustwa 21-letniej kobiecie, która za pośrednictwem internetu oferowała na sprzedaż akcesoria dla dzieci i sprzęt elektroniczny. Jednak osoby, które zapłaciły za zamówione rzeczy, nigdy ich nie otrzymały.

Słupszczanka wyłudziła w ten sposób ponad 3 tysiące złotych i wkrótce odpowie przed sądem za popełnione przestępstwa. Za oszustwo grozi kara od 6 miesięcy do 8 lat więzienia.

Policjanci z Wydziału dw. z Przestępczością Gospodarczą i Korupcją słupskiej komendy otrzymywali zgłoszenia od osób, które kupowały w internecie różnego rodzaju akcesoria dla dzieci i sprzęt elektroniczny, jednak pomimo dokonanej płatności zakupione przedmioty nie były do nich wysyłane. Oferty sprzedaży łóżeczek, wózków, ubranek, a także laptopów czy konsoli do gier umieszczane były na popularnych portalach sprzedażowych i zachęciły wiele osób do zakupu z uwagi na bardzo niskie i atrakcyjne ceny.

W toku prowadzonych czynności mundurowi ustalili świadków oraz kolejne osoby pokrzywdzone w wyniku tych przestępstw, a zebrany materiał dowodowy pozwolił na przedstawienie 21-letniej kobiecie 28-zarzutów oszustw. O przyszłości słupszczanki zdecyduje sąd, do którego wpłynął już akt oskarżenia w jej sprawie.

JAK NIE PAŚĆ OFIARĄ OSZUSTÓW INTERNETOWYCH

Szczególnie w okresie przedświątecznym powinniśmy być czujni i stosować zasadę ograniczonego zaufania podczas robienia zakupów. Nie wszystkie oferty, które trafiają do Internetu, pochodzą od uczciwych osób. Często bardzo niska i atrakcyjna cena skłania nas do podjęcia decyzji o zakupie przedmiotu, który w rzeczywistości na innych stronach internetowych jest kilka razy droższy. Taka sytuacja powinna być dla nas ostrzeżeniem, bo przecież nikt nie sprzeda nam wartościowych rzeczy za półdarmo. Jeżeli tak jest to najprawdopodobniej mamy do czynienia z oszustem lub oferowany przedmiot może pochodzić z nielegalnego źródła. Dlatego przypominamy o kilku ważnych zasadach podczas internetowych zakupów:

• uważaj na tzw. szybkie okazje i mega promocje, w Internecie nie ma nic za darmo albo półdarmo;
• weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
• jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
• uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
• przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
• jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
• jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
• wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona, lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
• nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
• przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
• nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
• nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

oprac. kan / Źródło: KMP Słupsk

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj