Rusza budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Ta droga „ma największe znaczenie strategiczne”

(fot. Radio Gdańsk/Sebastian Kwiatkowski)

Rozpoczyna się budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. W poniedziałek wojewoda pomorski podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla 16-kilometrowego odcinka przyszłej trasy S6. Dokument pozwoli na rozpoczęcie robót między Chwaszczynem a Żukowem.

– To historyczny moment. To najistotniejsza z obwodnic, jakie realizujemy. Ma największe znaczenie strategiczne – mówił wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

Trasa metropolitalna ma odciążyć przepełnioną Obwodnicę Zachodnią. Obecną ekspresówką przejeżdża w szczycie nawet 100 tysięcy aut na dobę. To więcej niż jej teoretyczna przepustowość.

„JUŻ Z GÓRKI”

– Inwestycja najtrudniejsze elementy ma już za sobą – zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała.

– Tu już wszystko jest zapięte na ostatni guzik. Każdy, kto pracował przy inwestycjach, wie, że ten moment wbijania łopaty oznacza, że jest już z górki – dodał.

Kinga Gierlach, p.o. dyrektora gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mówi, że to będą wymagające dla wszystkich trzy lata. Zaznacza też, że mamy do czynienia z typowymi robotami i obiektami inżynierskimi.

– Liczę na sprawną realizację – dodaje.

ZIELONE ŚWIATŁO DO PRAC W TERENIE

– Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej ma rygor natychmiastowej wykonalności. To zielone światło dla prac w terenie – mówi Waldemar Chejmanowski z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Wykonawca właściwie od razu może wejść na budowę. Jednocześnie dokument ma w sobie zatwierdzenie projektów podziałów nieruchomości, czyli to, co robimy w terenie – dodaje.

Na 40 kilometrowej trasie do Straszyna do wyburzenia będzie ponad 140 budynków znajdujących się na 75 nieruchomościach zabudowanych.

– Na 55 złożonych ofert na wykup właściciele przyjęli 48. To bardzo dobra statystyka – podkreśla.

Budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - zadanie 1 (graf. mat. prasowe)

PRACE RUSZAJĄ NATYCHMIAST

– Zaczynamy natychmiast. Postaramy maksymalnie wykorzystać czas i pogodę – wprost mówi Przemysław Czaja, dyrektor kontraktu z firmy Budimex S.A.

– Na pewno zaczniemy prace przygotowawcze i przebudowę kolizji z infrastrukturą podziemną i napowietrzną. Wykonamy rozbiórkę budynków i wycinkę drzew. To samo zrobią Lasy Państwowe, żeby przekazać nam część placu budowy. Ruszą też pierwsze roboty ziemne. Na dwóch odcinkach planujemy wykonać pierwsze odhumusowanie. Jeszcze w tym roku zobaczymy koparki, spycharki i wozidła – tłumaczy.

Prace przez najbliższe trzy lata trwać mają od rana do wieczora, także w weekendy.

ZEZWOLENIE NA DRUGI ODCINEK

– Drugi odcinek Obwodnicy Metropolitarnej – od obwodnicy Żukowa do węzła Gdańsk Południe w Straszynie – zezwolenie powinien otrzymać do końca roku – deklaruje Wojewoda Pomorski.

Cała 40 kilometrowa trasa ma powstać do końca 2025 roku. Jej wartość, łącznie z wykupami gruntów i waloryzacją umów, to na dziś ponad 2 miliardy złotych.

Wcześniejszy odcinek ekspresowej szóstki, czyli Trasa Kaszubska łącząca Gdynię, Chwaszczyno, Szemud, Luzino i Bożepole Wielkie, ma być gotowy do ruchu jesienią, być może jeszcze w październiku.

Budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej - zadanie 2 (graf. mat. prasowe)

Sebastian Kwiatkowski/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj