W Gdańsku są już pierwsze rowery Mevo 2.0. Na razie są wśród nich tylko egzemplarze z napędem tradycyjnym (bez silników elektrycznych). Co tydzień do miasta będą docierać kolejne pojazdy. Realizację działania rozpoczęto rok po podpisaniu umowy z CityBike Global S.A. – wykonawcą systemu.
Umowa z hiszpańską firmą CityBike Global S.A, czyli nowym wykonawcą Mevo, została podpisana 8 lutego zeszłego roku. Operator zobowiązał się, że cała flota będzie fabrycznie nowa.
– To zmiana, na którą przystał obszar metropolitalny. Według wcześniejszych założeń operator miał w pierwszym okresie wykorzystać rowery dostarczane przez firmę Nextbike, która ze względu na problemy finansowe w innych polskich miastach ogłosiła upadłość i została sprzedana zagranicznym właścicielom. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych pojazdów firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą – wyjaśnia Katarzyna Kołodziejska z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
95 MALINOWYCH ROWERÓW
W Gdańsku obecnie znajduje się 95 fabrycznie nowych jednośladów. – Cała flota ma kolor malinowy. Według zapewnień wykonawcy w tym tygodniu dotrze kolejna partia. Rowery są magazynowane w obiekcie przy ulicy Reja w Gdańsku, gdzie przejdą oznakowanie logotypami. Równolegle są prowadzone prace nad aplikacją, pozostałymi elementami systemu IT oraz systemami obsługi klienta i serwisu. Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii. Kompletowany jest także zespół zarządzający systemem. Przeprowadzono też renowację stacji postojowych i montaż małych totemów w nowej odsłonie, również w kolorze malinowym – dodaje Kołodziejska.
Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z CityBike Global S.A na sześć lat została podpisana z tymi samymi samorządami, co poprzednio (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck, Władysławowo i Żukowo), do których dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
MOŻNA KUPIĆ ROWER POPRZEDNIEJ GENERACJI
Kołodziejska wskazuje, że część pojazdów firmy Nextbike została wystawiona na sprzedaż. – Ponad 700 sztuk znalazło nowych nabywców, a wkrótce zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Część rowerów z poprzedniej wersji systemu zostanie przekazana urzędnikom z gmin obszaru metropolitalnego do wykonywania obowiązków służbowych – tłumaczy.
O sprzedaży rowerów pisaliśmy >>>TUTAJ.
MIESZKAŃCY: TO DOBRY POMYSŁ
Gdańszczanie pozytywnie oceniają powrót Mevo na ulice.
– Myślę, że to dobry pomysł. Sam wybrałbym elektryczny rower, bo mam do pracy pod górę. To dobra forma zastępczego transportu, bo autobusy są zatłoczone – stwierdza jeden z mieszkańców.
– To opcja zarówno dla młodych, jak i dla starszych, bo zwiększenie aktywności fizycznej bardzo dobrze wpływa na zdrowie i na mniejszy ruch uliczny na drogach. Ja wybrałbym rower zwykły, żeby aktywnie spędzić czas – dodaje kolejny mężczyzna.
W sumie rowerów ma być 4099, w tym ponad trzy tysiące z napędem elektrycznym.
Marta Włodarczyk/MarWer