Trwa poszerzanie plaży w Gdańsku Brzeźnie. Prace obejmują prawie półtorakilometrowy odcinek od Nowego Portu w kierunku molo. Wykorzystany zostanie do tego piasek z hałdy, która jesienią ubiegłego roku została usypana na plaży na wysokości Parku Brzeźnieńskiego.
– Prace rozpoczęły się na początku tygodnia, powinny zostać zakończone przed Bożym Ciałem – podała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.
Wyjaśniła, że roboty polegają na zagospodarowaniu depozytu, odłożonego na plaży w Gdańsku na wysokości Parku Brzeźnieńskiego jesienią zeszłego roku. – Piasek pochodzi z wówczas prowadzonych prac czerpalnych w ramach projektu modernizacji układu falochronów w Porcie Północnym – tłumaczyła.
Dodała, że odłożenie w czasie wykorzystania tego materiału wynikało z uwarunkowań środowiskowych. – W pewnych okresach nie można prowadzić prac polegających na zasilaniu plaż – stwierdziła Kierzkowska.
Podkreśliła, że sztuczne zasilanie plaży, a co się z tym wiąże wzmocnienie brzegu morskiego przed abrazją, zostanie zrealizowane przy użyciu wozideł, które będą transportować materiał od wejścia nr 36 w kierunku molo, na odcinku nieco ponad 1,5 km. – Do zagospodarowania mamy ponad 20 tys. metrów sześciennych, co w stosunku do wcześniej prowadzonych refulacji można uznać za ilość stosunkowo niedużą – oznajmiła.
Refulację wykonuje się w celu powiększenia plaży, dzięki czemu zwiększa się ochronę brzegu. Szeroka i właściwie wyprofilowana plaża częściowo wygasza energię fal uderzających o brzeg, co przyczynia się do ochrony zabudowań czy infrastruktury, zwiększa się również walory turystyczne plaży.
UBIEGŁOROCZNE PRACE ORAZ PLANY GDYNI NA TEN ROK
W ubiegłym roku Urząd Morski w Gdyni przeprowadził refulację plaż w Gdańsku Brzeźnie i na półwyspie Westerplatte. Poszerzone zostały także plaże w Kuźnicy, Jastrzębiej Górze i Ostrowie. Piasek użyty do refulacji tych plaż pochodził z budowy toru podejściowego wewnętrznego i obrotnicy w Porcie Północnym. Do poszerzenia plaż wykorzystano wówczas ponad 2 mln metrów sześciennych urobku.
W tym roku, w ramach innego projektu Urzędu Morskiego w Gdyni – modernizacji toru podejściowego do Portu Gdynia, zasilono jak dotąd plażę w Babich Dołach i Mechelinkach. Natomiast w czerwcu rozpoczną się prace w Rewie – od Cypla do molo. Zakończą się one przed wakacjami. Później rozpocznie się refulacja od molo w kierunku Rezerwatu Przyrody Beka, czyli głównie na odcinku, na którym aktualnie plaży nie ma.
Prace na tych plażach prowadzone są w ramach modernizacji toru podejściowego do Portu Gdynia. Obecnie do gdyńskiego portu mogą wchodzić statki o maksymalnym zanurzeniu 13 metrów i długości do 340 metrów. Po zakończeniu prac, zgodnie z projektem, do portu będą mogły wpływać statki do 400 metrów długości.
ŚRODKI I DOFINANSOWANIA INWESTYCJI
Przedsięwzięcie na torze podejściowym do gdyńskiego portu realizowane jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Wartość projektu wynosi prawie 127 mln zł. Dofinansowanie przez Unię Europejską to prawie 108 mln zł. Całość prac, związanych z modernizacją toru wodnego powinna zakończyć się do końca roku.
Przed wakacjami, w ramach wieloletniego Programu Ochrony Brzegów Morskich poszerzone zostaną jeszcze plaże w Ustce i Rowach.
PAP/ol