Baltic Hub w Gdańsku powiększa się. Wmurowano kamień węgielny pod nowy terminal kontenerowy

(fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Lądowa część portu kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku powiększyła się o 36 hektarów. Usypano już wyspę, która pod koniec przyszłego roku zamieni się w trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi. W środę odbyło się tam uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego.

O połowę, czyli do 4,5 miliona TEU (kontenerów dwudziestostopowych) wzrosną moce przeładunkowe terminalu Baltic Hub po oddaniu do użytku trzeciego nabrzeża głębokowodnego T3.

– To nie tylko znaczący wzrost potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów, ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków Europy Środkowo-Wschodniej – mówi Charles Baker, Dyrektor Generalny Baltic Hub.

Charles Baker (fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

58 PROCENT ZAAWANSOWANIA PRAC

Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów rozpoczęła się w październiku 2022 roku. Od tamtego czasu w okolicy Stogów usypano 36-hektarowy półwysep. Powstał z piasku wypompowanego z morskiego dna. Tym samym okolice przyszłego nabrzeża zostały pogłębione do 17,5 metra.

– Największym wyzwaniem dla nas była praca na morzu, w okolicy czynnego portu. Obecne zaawansowanie prac oceniamy już na 58 procent – wyjaśnia wykonawca prac Artur Popko, prezes firmy Budimex.

Artur Popko (fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

NAJNOWOCZEŚNIEJSZY OBIEKT NA BAŁTYKU

Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami ze swoich stanowisk biurowych za pomocą joysticka.

– Zapewni to bezpieczeństwo, wydajność i nowoczesność środowiska pracy. Będą to jedne z pierwszych w Polsce półautomatycznych suwnic – tłumaczy Adam Żołnowski, wiceprezes terminalu Baltic Hub. – Baltic Hub pod każdym względem jest najnowocześniejszym takim obiektem na Bałtyku. Umacniamy w ten sposób pozycję Gdańska na tym akwenie, ale także w Europie – dodaje.

Adam Żołnowski (fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

INWESTYCJA W GOSPODARKĘ I BEZPIECZEŃSTWO

Jak podkreśla Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury, 80 procent handlu w Europie odbywa się drogą wodną. – Dlatego jest to bardzo opłacalna inwestycja – dla Gdańska i dla Polski. To inwestycja w gospodarkę, ale też w bezpieczeństwo. Potężna inwestycja morska wymaga jednak synchronizacji z infrastrukturą drogową, żeby kontenery mogły z portu wyjeżdżać. Dlatego o kolejnych krokach już teraz rozmawiamy z władzami miasta i z przedstawicielami administracji rządowej – informuje wiceminister.

Arkadiusz Marchewka (fot. Radio Gdańsk/Roman Jocher)

Terminal T3 ma być gotowy pod koniec przyszłego roku.

Mateusz Czerwiński/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj