Kłopoty na lotniskach, w bankach, a nawet szpitalach pojawiły się w piątkowy poranek. Powód? Globalna awaria systemów operacyjnych Microsoftu. Zapowiadane są utrudnienia dla pasażerów linii lotniczych, prawdopodobne są opóźnienia startów i lądowań samolotów.
Według strony Downdetector.pl, która monitoruje tego typu zakłócenia, od nocy z czwartku na piątek zarejestrowano liczne problemy w działaniu stron internetowych zawierających aplikacje Microsoftu – początkowo w Stanach Zjednoczonych, a potem w innych krajach.
PROBLEMY NA LOTNISKACH – NA ŚWIECIE I W GDAŃSKU
Wiele jest informacji o kłopotach na lotniskach – chociażby w Wielkiej Brytanii czy Niemczech. Jeśli chodzi o funkcjonowanie gdańskiego portu lotniczego, można powiedzieć, że tu wszystko odbywa się jedynie z drobnymi kłopotami. Dotyczą one nie tyle samego lotniska, co linii lotniczych. Jak przekazała naszemu reporterowi Agnieszka Michałjow, rzecznik prasowa gdańskiego lotniska, wszystkie starty i lądowania odbywają się na ten moment normalnie. Może się to niestety zmienić, bo sytuacja jest dynamiczna.
APEL DO PASAŻERÓW
Są natomiast kłopoty z odprawami pasażerów – nie można odprawić się on-line, lub uzyskać dostępu do takiej odprawy. Stąd apel do pasażerów – zwłaszcza tych, którzy podróżować będą liniami Ryanair czy Wizzair: warto przyjechać dziś na lotnisko wcześniej, nawet jeśli nie macie bagażu i odprawiliście się wcześniej. Może być potrzeba ponownej, pełnej odprawy na lotnisku. Warto sprawdzić, czy ma się dostęp do swojej rezerwacji, biletu, odprawy. Do tego warto dziś na bieżąco sprawdzać informacje – i na lotniskowych tablicach i na stronie internetowej.
„NIE MA POWODÓW DO NIEPOKOJU”
– Obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie. Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju – napisał dziś w mediach społecznościowych Krzysztof Gawkowski, minister cyfryzacji.
UTRUDNIENIA W FUNKCJONOWANIU BALTIC HUB
Również gdański terminal kontenerowy Baltic Hub zmagał się z globalną awarią systemów, która utrudniała im funkcjonowanie. Część przewoźników musiała się ponownie awizować. Obecnie działanie większości systemów w terminalu zostało przywrócone.
– Awaria miała charakter globalny i dotyczyła zewnętrznego dostawcy oprogramowania, z którego korzysta Baltic Hub – przekazano.
Jako wstępną przyczynę Microsoft podał zmianę konfiguracji na Azure, która jest platformą chmurową, co miało spowodować „przerwę w komunikacji między zasobami pamięci masowej i obliczeniowymi, czego skutkiem były awarie łączności wpływające na podrzędne usługi Microsoft 365 zależne od tych połączeń”.
Kuba Kaługa/PAP/aKa/raf