To koniec kontrabuspasa na ulicy Chwarznieńskiej w Gdyni. Jak informują urzędnicy, działająca od 2019 roku instalacja zostanie zdemontowana 1 lipca, aby nie kolidować z budową obwodnicy Witomina. W zamian buspas zostanie wyznaczony na prawym pasie jezdni od strony Chwarzna.
Na odcinku realizowanych prac będzie obowiązywać maksymalna dopuszczalna prędkość do 50 km/h. Buspas na tym obszarze zostanie uruchomiony na odcinku od przystanku Okrężna 01 do pętli autobusowej na ulicy Sosnowej na Witominie, w kierunku centrum miasta.
MONITORING I PRZEPUSTOWOŚĆ
– Ze względu na zwiększone natężenie ruchu na tym obszarze będziemy monitorować przepustowość ruchu do i z centrum miasta, a także na bieżąco rozwiązywać problemy drogowe. Mamy świadomość, że Gdynia Zachód to najbardziej rozwijająca się część naszego miasta i liczba przemieszczających się zarówno samochodów, jak i pojazdów komunikacji miejskiej jest bardzo duża. Docelowo budowa obwodnicy Witomina ma odciążyć ten obszar i poprawić jakość komunikacji – poinformował Maciej Zielonka, wiceprezydent Gdyni.

Ulica Chwarznieńska: po prawej nowy buspas, po lewej kontrapas, który zostanie zlikwidowany (fot. Marcin Mielewski, ZDiZ Gdynia)
ETAPY PRAC DROGOWYCH
Na tym etapie wykonane zostaną sieci podziemne. Po zakończeniu prac powstanie docelowy układ drogowy po północnej stronie ulicy Chwarznieńskiej oraz przeplotka między jezdniami.
ZMIANY DLA ZKM
– Wprowadzona organizacja ruchu w trakcie realizacji prac budowlanych ma zminimalizować opóźnienia pojazdów ZKM. Samochody i motocykle będą poruszać się lewym pasem ulicy Chwarznieńskiej w kierunku centrum. To rozwiązanie obowiązywać będzie od 1 lipca do zakończenia prac przy obwodnicy Witomina. Po oddaniu inwestycji do użytku na ulicy Chwarznieńskiej zostaną przywrócone dwa pasy dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego, natomiast buspasy pojawią się na samej obwodnicy Witomina. W miejscu dotychczasowego zakończenia kontrabuspasa powstanie skrzyżowanie ulicy Chwarznieńskiej z obwodnicą dzielnicy Witomino – przekazał Paweł Filar, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
WEEKENDOWE UTRUDNIENIA RUCHU
Kolejnym etapem będą prace związane z wykonaniem studni kanalizacji sanitarnej na jezdni ulicy Chwarznieńskiej. Przebudowa prowadzona będzie niemal w środku jezdni. Ruch w tym miejscu będzie sterowany ręcznie.

Budowa obwodnicy Witomina (fot. Marcin Mielewski/ZDIZ Gdynia)
Wykonawca został zobowiązany do prowadzenia robót od godzin popołudniowych w sobotę do wczesnych godzin porannych w poniedziałek, czyli w czasie najmniejszego natężenia ruchu. Kolejne prace będą prowadzone po południowej stronie ulicy Chwarznieńskiej. Wykonane zostaną tam kolejne elementy sieci podziemnych oraz docelowy układ drogowy. Zakłada się przekierowanie ruchu dwukierunkowego na nową północną jezdnię oraz wykorzystanie docelowego skrzyżowania. Zapewniona zostanie ciągłość trasy rowerowej poprzez budowę ciągu pieszo-rowerowego na odcinku prowadzonych prac. Po ich zakończeniu nastąpią zmiany w układzie pasa drogowego – powstanie docelowy układ drogowy w obrębie skrzyżowania ulicy Chwarznieńskiej i obwodnicy Witomina.
BUDOWA MOSTÓW
Obecnie na terenie budowy obwodnicy Witomina trwają prace związane m.in. z budową mostów. Przy ulicy Witomińskiej pojawiły się nie tylko fundamenty, ale także pierwsze zbrojenia wychodzące z poziomu gruntu. Trwają również roboty ziemne na odcinku pomiędzy ulicami Witomińska-Kielecka oraz usuwanie kolizji oświetleniowych i teletechnicznych. Wykonano kanalizację deszczową na skrzyżowaniu z ulicą Chwarznieńską, a także usunięto pierwsze warstwy gleby pod obiekty mostowe.
oprac. puch





