Z pierwszym dniem 2026 roku firma PKS Gdańsk Sp. z o.o. rozpocznie obsługę części linii autobusowych w sieci Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Choć zgodnie z umową zawartą w listopadzie 2024 roku przewoźnik miał rozpocząć świadczenie usług wyłącznie fabrycznie nowymi pojazdami, część floty zostanie tymczasowo zastąpiona autobusami używanymi. Powodem są opóźnienia po stronie producenta – firmy Mercedes-Benz. Pomimo tych trudności ciągłość i komfort podróży pasażerów zostaną zachowane. Przez pierwszy kwartał 2026 roku na liniach 171 i 126 kursować będą pojazdy używane, które spełniają wszystkie obowiązujące normy emisji spalin oraz standardy bezpieczeństwa. Pozostałe osiem nowych autobusów, zgodnie z harmonogramem, rozpocznie kursowanie od stycznia.
OPÓŹNIENIE W DOSTAWIE
Zamówienie obejmujące siedem nowych autobusów przegubowych nie zostało zrealizowane w terminie z przyczyn niezależnych od przewoźnika. Pojazdy marki Mercedes-Benz, wyposażone m.in. w systemy bezpieczeństwa, monitoring oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, mają wyjechać na ulice Gdańska najpóźniej z początkiem drugiego kwartału 2026 roku.
Zgodnie z zapisami kontraktu PKS Gdańsk Sp. z o.o. zostanie obciążony karą umowną za niedotrzymanie warunków dotyczących terminu dostawy pojazdów.
– Zależy nam na tym, by mieszkańcy mieli pełną wiedzę o tym, co dzieje się w miejskiej komunikacji. Choć wykonawca napotkał przeszkody, pasażerowie nie odczują pogorszenia jakości usług. Nowoczesne autobusy już wkrótce pojawią się na naszych ulicach, a miasto egzekwuje wszystkie zapisy umowy w trosce o interes mieszkańców – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.
NOWY OPERATOR NA PÓŁNOCY
Umowa z PKS Gdańsk Sp. z o.o. obejmuje obsługę linii autobusowych w północnej części Gdańska oraz w miastach sąsiednich – Sopocie i Gdyni. Przewoźnik będzie realizował kursy na liniach: 117, 122, 126, 143 oraz 171, wykorzystując flotę standardowych i przegubowych autobusów, w tym także elektrycznych. Całkowita wartość kontraktu wynosi 251,3 mln zł brutto, z czego pakiet podstawowy to 220,4 mln zł brutto.
W ramach podpisanych umów z PKS Gdańsk Sp. z o.o. oraz Relobus Transport Polska Sp. z o.o. w przyszłym roku na ulice Gdańska i okolic wyjedzie łącznie 40 nowych pojazdów, w tym 13 autobusów elektrycznych.
mat. pras./aKa





