Nauczyciel: Dzieci nie rozumieją matematyki, bo za wcześnie wprowadzamy im pojęcia abstrakcyjne

stiburski2

Nastolatki mają problem z matematyką i innymi naukami ścisłymi, bo uczy się ich skomplikowanych działań, gdy nie są jeszcze w stanie myśleć abstrakcyjnie – mówił w Radiu Gdańsk Marcin Stiburski, nauczyciel matematyki i fizyki, prowadzący bloga Szkoła Minimalna. Jest zwolennikiem zmian w programach nauczania przedmiotów ścisłych. – Zaczynamy za wcześnie wprowadzać dzieciom pojęcia abstrakcyjne. Dzieje się to, gdy mózg dziecka nie jest na to gotowy. Pisze o tym w swoich książkach m.in. dr Marek Kaczmarzyk, neurodydaktyk z Uniwersytetu Śląskiego – mówił pedagog w rozmowie z Joanną Matuszewską. 

Marcin Stiburski tłumaczył, że nauczyciele przedmiotów ścisłych omawiając tematy, nie posiłkują się obrazami. – Tym bardziej, że w matematyce nie da się wszystkiego zobrazować. W tym momencie dziecko, które nie jest gotowe, nie nabyło tej zdolności, bo w płatach przedczołowych mózgu nie wykształciły się u niego jeszcze połączenia neuronalne, to w tym momencie dziecko gubi się, a potem dostaje łatkę niezdolnego z matematyki – mówił pedagog.

Fot. Partycja Oryl/Radio Gdańsk

Jego zdaniem mózg dziecka jest gotowy na rozumienie nauk ścisłych dopiero około 14 roku życia. – Wtedy powinniśmy wprowadzać pojęcia abstrakcyjne – wyjaśniał gość Radia Gdańsk.

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj