Więcej kursów, dłuższe autobusy i modyfikacje tras. Komunikacja zbiorowa w Trójmieście w nowym roku szkolnym

Wraz z początkiem września zaczyna się nowy rok szkolny. Jakie zmiany w rozkładach jazdy szykują się w komunikacji miejskiej w Trójmieście? Czy zwiększenie ruchu uda się pogodzić z bezpieczeństwem sanitarnym? O tym Joanna Stankiewicz rozmawiała w „Samorządowym Piątku” z wiceprezydentem Gdańska Piotrem Borawskim, rzecznikiem ZKM Gdynia Marcinem Gromadzkim i rzecznikiem SKM Tomaszem Złotosiem.
– W Gdańsku wzmacniamy komunikację w dni powszednie, głównie w godzinach szczytu. W tym roku będzie troszeczkę inaczej, bo mała liczba studentów wróci do uczelni, bo będzie dominować system hybrydowy i nauczanie zdalne. Natomiast oferta komunikacji miejskiej będzie dużo bogatsza. Zwiększamy częstotliwość na wielu liniach, dokładamy nowe, dodatkowe kursy, zmieniamy na części linii trasy, by zahaczały o szkoły. Na części linii wprowadzamy większe autobus przegubowe, żeby mogły pomieścić większą liczbę pasażerów. Nie zakładamy dublowania pojazdów, ale czekamy na to, czy w związku z sytuacją epidemiczną będą nowe wytyczne i na pewno będziemy na nie reagować – powiedział wiceprezydent Gdańska Piotr Borawski.

– W Gdyni ZKM startuje od września z rozkładem bez żadnych ograniczeń w ofercie przewozowej. Tak też zrobiliśmy już w maju pomimo braku zajęć w szkołach i takie rozwiązanie się sprawdziło. Od września przewidujemy dodatkowe kursy na liniach 31 i 141 w porach dowozu młodzieży do szkół średnich. Oprócz tego wprowadzamy szereg zamian autobusów standardowych na przegubowe. Jeśli chodzi o kursy bisowe, w Gdyni idziemy drogą dublowania rozkładowego tam, gdzie przewidujemy, że pasażerów będzie więcej, jak i incydentalnego na podstawie informacji od naszych służb nadzoru ruchu, kierowców i pasażerów. Od 1 września będziemy dysponować flotą 20 pojazdów dodatkowych, które w razie potrzeby będą przemieszczać się na pobliskie pętle – wyjawił rzecznik ZKM Gdynia Marcin Gromadzki.

– Oferta SKM w Trójmieście będzie od września znacznie bogatsza niż obecnie. W dużym stopniu wracamy do tego, co było przed pandemią. Najważniejszą zmianą jest to, że w godzinach szczytu częstotliwość kursowania na odcinku trójmiejskim będzie wynosić ok. 7,5 minuty, teraz w godzinach szczytu kursujemy co 10 minut, więc zmiana będzie na pewno odczuwalna. We Wrzeszczu sytuacja się skomplikuje. Od 31 sierpnia zmieniamy rozkład jazdy z powodu przebudowy muru oporowego. Ta przebudowa jest niezbędna, ponieważ stan tego muru znacznie się pogorszył i musimy niezwłocznie przystąpić do naprawy. Pierwsza część tej naprawy była realizowana w latach 2017-2018. Teraz będzie drugi etap. Zamknięty zostanie jeden tor między Gdańskiem Wrzeszczem a Gdańskiem Głównym, ten od strony morza – oświadczył rzecznik SKM Tomasz Złotoś.

(fot. Wikimedia Commons)

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj