Atmosfera Wielkiego Tygodnia w muzyce. W Gdańsku rozpoczął się festiwal Actus Humanus

(Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl)

Na rozpoczynającym się w środę międzynarodowym festiwalu Actus Humanus pojawią się największe światowe gwiazdy wykonujące muzykę renesansu i baroku. Przez pięć dni, w pięciu różnych miejscach, zaplanowano dziesięć koncertów.

– Nadrzędną ideą festiwalu jest prezentacja najbardziej wartościowych zjawisk światowej muzyki renesansu i baroku – podał w komunikacie zapowiadającym festiwal Actus Humanus przedstawiciel gdańskiego magistratu Patryk Rosiński. Zaznaczył, że koncepcja Actus Humanus opiera się na ukazaniu utworów organicznie związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, wykonywanych przez mistrzów i interpretatorów muzyki dawnej.

CYKL KANTAT I CIEMNE JUTRZNIE

W tym roku koncerty odbędą się w Centrum Św. Jana, Dworze Artusa, kościele św. Katarzyny, Ratuszu Głównego Miasta i Ratuszu Staromiejskim.

Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé. W komunikacie wskazano, że artyści przywiozą do Gdańska pasyjny cykl siedmiu kantat „Membra Jesu nostri” BuxWV 75 skomponowany przez Dietricha Buxtehudego oraz kantatę „Actus Tragicus” BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha.

W Wielki Czwartek włoski ansambl La Compagnia del Madrigale wykona jedno z największych dzieł Tomása Luisa de Victorii: „Officium defunctorum”. W kolejnych dniach zanurzymy się w świat Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności.

FINAŁOWY KONCERT W WIELKANOC

W komunikacie podkreślono, że podczas gdańskiego festiwalu uczestnicy będą mieli okazję poczuć atmosferę tych ciemnych dni Wielkiego Tygodnia oraz porównać „Leçons de ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera – w interpretacji legendarnego Williama Christie i jego formacji Les Arts Florissants (w piątek) – i „Lamentacji proroka Jeremiasza” Emilio de’ Cavalierego w wykonaniu Concerto Italiano pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego (sobota).

Odmienny charakter będzie miał finałowy koncert zaplanowany na Niedzielę Wielkanocną. Jak podano w komunikacie, Sophie Karthäuser i Café Zimmermann pod kierownictwem Pabla Valettiego i Céline Frisch ponownie sięgną po twórczość Johanna Sebastiana Bacha i zaprezentują program złożony z jego kantat „Weichet nur, betrübte Schatten” BWV 202 i „Oholder Tag, erwünschte Zeit” BWV 210 oraz koncertów instrumentalnych BWV 1052 i 1060R.

FESTIWAL NIE TYLKO DLA PASJONATÓW

W komunikacie zaznaczono, że odbiorcami festiwalu są zarówno mieszkańcy Gdańska, jak i melomani z całej Polski i Europy. – Projekt ma na celu przyciągnąć zarówno pasjonatów muzyki dawnej, jak i osoby, dla których ważna jest możliwość uczestnictwa w niezwykłym wydarzeniu, święcie muzyki barokowej – stwierdził przedstawiciel gdańskiego urzędu.

Ocenił, że festiwal umożliwia wymianę myśli, idei, praktyk wykonawczych, w której uczestniczą wiodące zespoły muzyczne, wybitni soliści, krytycy, managerowie kultury, przedstawiciele środowisk twórczych i publiczność.

Program festiwalu dostępny jest >>>TUTAJ.

PAP/ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj