W Operze Bałtyckiej w Gdańsku trwają ostatnie przygotowania do premiery wieczoru baletowego „Fortuna i Fantazja”, na który złożą się dwie choreografie: „Symfonia fantastyczna” Hectora Berlioza i „Carmina Burana” Carla Orffa. Premiera odbędzie się w piątek, 16 maja.
Do „Symfonii fantastycznej” Hectora Berlioza, choreografię przygotowuje Izabela Sokołowska-Boulton za choreografię do „Carmina Burana” Carla Orffa odpowiedzialni są Izabela Sokołowska-Boulton i Wojciech Warszawski. Kostiumy do obu części wieczoru przygotowuje Katarzyna Konieczka, kostiumografka i projektantka, która ma w dorobku artystycznym kostiumy m.in. dla Madonny czy Marilyna Mansona. Scenografię przygotowuje Damian Styrna. Orkiestrę poprowadzi Yaroslav Shemet.
Posłuchaj rozmowy Anny Rębas z choreografami Izabelą Sokołowską-Boulton i Wojciechem Warszawskim:
WIDOWISKOWA PREMIERA
To będzie wyjątkowa premiera baletowa. Zrealizowana do utworów, które nie powstały z myślą o wystawieniach baletowych. Szczególnie widowiskowa będzie druga cześć wieczoru. W „Fortunie” („Carmina Burana”) na scenie zobaczymy tancerzy, solistów, Chór Opery Bałtyckiej (powiększony o artystów doangażowanych) oraz Operowy Chór Dziecięcy i Chór Dziecięcy „Canzonetta” Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku.
„SYMFONIA FANTASTYCZNA”
„Symfonia fantastyczna” to jeden z najbardziej osobistych i dramatycznych utworów w historii muzyki klasycznej. Kompozycja Berlioza jest opowieścią o artystycznej obsesji – historii młodego muzyka ogarniętego namiętnością do pięknej kobiety. To emocjonalna podróż przez marzenia, pożądanie, rozczarowanie i szaleństwo. Tancerze ukazują stany psychiczne bohatera, jego halucynacje, wizje i dramatyczny upadek – aż po groteskowy, oniryczny sabat czarownic w finale. Każda z pięciu części symfonii: „Marzenia i pasje”, „Bal”, „Scena na wsi”, „Marsz na szafot” i „Sabat czarownic” odsłania kolejne etapy obsesji, ukazując dramat jednostki zagubionej w świecie własnych emocji i fantazji.
„CARMINA BURANA”
„Carmina Burana” zbudowana jest z 25 średniowiecznych pieśni pełnych pasji, humoru i mądrości życiowej. To artystyczna eksplozja – chór, soliści, balet i potężna orkiestra tworzą wspólnie fascynującą opowieść o kole życia. W centrum znajduje się człowiek poddany rytmom natury, wahaniom losu i emocjonalnym burzom. Pieśni o radości, miłości, przeznaczeniu i przemijaniu – wszystkie razem tworzą obraz świata pełnego kontrastów. Cierpienie i szczęście, żal i ekstaza, samotność i wspólnota – to bieguny, które w połączeniu ukazują pełnię ludzkiego doświadczenia.
MROCZNA AWANGARDA
Projekty kostiumów Katarzyny Konieczki będą utrzymane w charakterystycznym dla niej awangardowym i nieco mrocznym stylu.
– Zależy mi na tym, żeby mój styl był wyraźnie widoczny i żeby widzowie mogli go poczuć w każdym detalu – powiedziała Katarzyna Konieczka. – Chcę, aby kostiumy nie tylko podkreślały atmosferę spektaklu, ale też wpływały na emocje, które towarzyszą jego odbiorowi. I właśnie na emocjach postanowiłam się skupić. Szukałam rozwiązań, które pozwolą mi oddać intensywne przeżycia, o których opowiadają dzieła Orffa i Berlioza, a przy tym czerpałam z niezwykłej inspiracji, jaką jest ludzka anatomia – to nieskończone źródło form i wzorów.
Premiera: 16 maja 2025, Opera Bałtycka w Gdańsku
Kolejne spektakle: 17, 18, 20, 23, 24, 25, 27 maja 2025
Anna Rębas/puch





