Rząd Beaty Szydło zdecydował o przekopie Mierzei Wiślanej. Rada Ministrów uchwaliła wieloletni program pod nazwą „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”.
Program został zaprezentowany przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka.
INWESTYCJA ZA 880 MILIONÓW
Przekop mierzei umożliwi połączenie Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską. Program będzie realizowany w latach 2016-2022. Jego koszt oszacowano na 880 mln zł. Zostanie sfinansowany z budżetu państwa. Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną i Zalew Wiślany ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i innych portów Zalewu Wiślanego będących portami Unii Europejskiej.
Według założeń rządu przekop Mierzei Wiślanej zapewni szybszy rozwój gospodarczy Elbląga, obszaru Zalewu Wiślanego i odblokowanie portów Trójmiasta, a także zapewni wzrost bezpieczeństwa w regionie przez wprowadzenie swobodnej żeglugi polskich okrętów marynarki wojennej i straży granicznej do portu w Elblągu. W efekcie inwestycja ma zapewnić bezpieczeństwo granic zewnętrznych Unii Europejskiej i Zalewu Wiślanego (żegluga po nim znajduje się poza kontrolą Unii Europejskiej).
NIEZALEŻNOŚĆ OD ROSJI
Przedsięwzięcie ma również uniezależnić żeglugę po Zalewie Wiślanym od Rosji. Obecnie swobodna żegluga po Zalewie Wiślanym jest utrudniona ze względu na ograniczenia wprowadzone przez naszych wschodnich sąsiadów. Swobodny i niezakłócony ruch statków uniemożliwia także płytki tor wodny (możliwe maksymalne zanurzenie wynosi 2 metry).
Realizację programu ma nadzorować minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Wykonawcą programu będzie Urząd Morski w Gdyni.
mili