Rowerowy Sopot. Kto dziś pamięta, że kiedyś miasto otrzymało „Zardzewiałą szprychę”?

sopot rowery

Rekreacyjna ścieżka nadmorska, ciekawy trasy rowerowe w lasach i ponad 20 km dróg rowerowych na terenie całego miasta – Sopot stawia na rowery i „zachęca mieszkańców oraz gości do rowerowej aktywności”. Kto dziś pamięta, że miasto otrzymało w 2013 roku „Zardzewiałą szprychę”?

Złote i Srebrne szprychy to nagrody Gdańskiej Kampanii Rowerowej dla osób i instytucji szczególnie zaangażowanych w rozwój miejskiej polityki rowerowej. Trzy lata temu organizacja postanowiła przyznać też… Zardzewiałą szprychę, którą otrzymać miał prezydent Sopotu. W tym roku finał 20. Wielkiego Przejazdu Rowerowego odbywa się na sopockich błoniach (park przy ul. Polnej). Być może kolor szprychy dla Sopotu się zmieni. Są ku temu powody.

BOGATA SIEĆ DRÓG ROWEROWYCH

Dróg rowerowych w Sopocie nie brakuje. – Kurort może się pochwalić jednym z najwyższych w Polsce procentem udziału dróg rowerowych w stosunku do całej długości sieci drogowej. To udział na poziomie 32 proc., co stawia nas w czołówce miast na prawach powiatu i czyni jednym z najbardziej przyjaznych rowerzystom miast na terenie naszego województwa – mówi Krzysztof Jałoszyński, podinspektor ds. Komunikacji Rowerowej w Sopocie. Na 62,9 km dróg publicznych w Sopocie przypada 20.12 km dróg rowerowych.  
Pomimo posiadania wyznaczonych ścieżek i dróg rowerowych na terenie miasta w 2014 roku dopuszczono rowerzystów do poruszania się w dwóch kierunkach po wybranych ulicach jednokierunkowych. – Wytypowano dla rowerzystów 16 ulic jednokierunkowych na terenie całego miasta gdzie, z uwagi na istniejący przekrój jezdni i panujące warunki ruchu drogowego, wprowadzenie rowerów jest możliwe i bezpieczne. Ulice jednokierunkowe z dopuszczonym dwukierunkowym ruchem rowerowym posiadają długość ponad 4,5 km, co stanowi 26 proc. wszystkich ulic jednokierunkowych na terenie całego miasta – informuje Tomasz Kamiński, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Sopocie.

STREFA „TEMPO 30” NA WIĘKSZOŚCI ULIC

Również od roku 2014 znacznie rozszerzono strefę uspokojonego ruchu na terenie miasta, gdzie ograniczeniem prędkości do 30 km na godzinę objęto 138 ze 144 ulic w całym mieście. Dzięki temu udało się znacznie uspokoić ruch samochodowy, tworząc możliwość bezpiecznej jazdy rowerem po lokalnych ulicach, bez potrzeby budowy wydzielonych dróg rowerowych. Poza strefą ograniczenia prędkości pozostały właściwie jedynie główne drogi przelotowe przez miasto.

ATRAKCYJNA PĘTLA REJA

Rowerzystom przypadły do gustu także sopockie lasy, szczególnie tym, którzy chcą potrenować w „górskim klimacie”. W 2014 roku w porozumieniu z Nadleśnictwem wyznaczono tzw. Pętlę Reja, tj. 5-cio kilometrową pętlę leśną przystosowaną dla potrzeb kolarzy. Aktualnie trwają prace nad przystosowaniem kolejnych 10 kilometrów dróg leśnych dla potrzeb turystyki rowerowej, poprzez modernizację standardu nawierzchni oraz infrastruktury uzupełniającej. Dzięki współpracy z Nadleśnictwem i regionalnym oddziałem PTTK zamontowano  drogowskazy ułatwiające poruszanie się po leśnych drogach. Miasto wydało także publikację Sopockie Inspiracje Rowerowe, zawierającej przebiegi tras, opisy oraz ślady GPS do pobrania na swój telefon lub nawigację.

SZLAKI ROWEROWE DLA KAŻDEGO

11 szlaków rowerowych umożliwia poznanie Sopotu i jego okolic z różnych perspektyw.
– Niektóre z nich to trasy dla wyczynowców, którzy lubią wyznawania i niestraszne im duże różnice wysokości oraz zmienna nawierzchnia, a inne, dla rowerzystów weekendowych, którzy jeżdżą rodzinnie czy rekreacyjnie – dodaje Jałoszyński. Każda z tych tras to świetna lekcja przyrody i historii regionu. Wszystkie trasy można dokładnie zobaczyć na stronie miasta, gdzie rowerzyści znajdą także porady dotyczące bezpiecznej jazdy i rowerową mapę Sopotu.

Jak zapewniają przedstawiciele miasta, Sopot zamierza konsekwentnie integrować sieć istniejących już dróg rowerowych w spójny system oraz zwiększać bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na przejściach, a także w strefach ograniczonej prędkości. – Aktualnie jednak wciąż największym wyzwaniem jest oswojenie kierowców z widokiem rowerzystów na ulicach, a mieszkańców zachęcenie do przesiadki na rower – którym przejechanie przez Sopot już teraz trwa dużo krócej niż samochodem czy komunikacją publiczną – podsumowuje Krzysztof Jałoszyński, zapraszając pasjonatów jednośladów do pozostawienia samochodu w garażu i przesiadki na rower. – Sopot sukcesywnie utwierdza się w statusie miasta przyjaznego rowerzystom. Otrzymana w 2013 roku Zardzewiała Szprycha była impulsem motywującym do zmian. Obecnie odsetek dróg rowerowych w mieście wynosi 31 proc, a ponad 80 proc ulic objęte jest strefami uspokojonego ruchu. W zeszłym roku oddział krajowy PTTK nagrodził miasto jako Gminę Przyjazną Rowerzystom. Potwierdzają to również wyniki Rowerowego Maja – spośród 1400 uczniów szkół podstawowych rowerem uczęszczało ponad 1000, a 150 robiło to codziennie przez cały maj. Pomimo tych sukcesów jesteśmy świadomi, że wciąż jeszcze mamy dużo do zrobienia.

NASZE PLANY TO GŁÓWNIE ROWER METROPOLITALNY

– Obecnie przygotowujemy się do największego w Polsce projektu roweru miejskiego – projektu Roweru Metropolitalnego, który swoim zasięgiem będzie obejmował niespotykaną dotąd w kraju liczbę gmin, od Tczewa, przez Trójmiasto, po małe Trójmiasto Kaszubskie. Po przeprowadzonych badaniach i analizach raportów, które otrzymaliśmy po pilotażu Roweru Trójmiejskiego jesteśmy dobrze przygotowani do uczestnictwa w tym projekcie – wiemy bowiem, które trasy cieszą się największą popularnością, które nieco mniejszą i jakie są najczęściej wybierane przez użytkowników połączenia. Wiemy też, że Rower Metropolitalny, którym można będzie podróżować na dalsze trasy, sprawdzi się w Sopocie i spełni oczekiwania mieszkańców zarówno naszego miasta, jak i okolicznych miejscowości. Nieco ponad dwa lata funkcjonowania Roweru Trójmiejskiego dały nam dużą wiedzę i pokazały, że rowerzyści z Sopotu chętnie korzystają z tej formy transportu zarówno podczas dojazdu do miejsca pracy, jak i w celach rekreacyjnych. Rower Metropolitalny to nas możliwość wykorzystania tych doświadczeń i wykorzystania zdobytej wiedzy przy realizacji projektu, który najpełniej odpowie na potrzeby sopocian i mieszkańców Trójmiasta – powiedział Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

LICZBY:

Kwota środków z budżetu gminy przekazanych, w latach 2013-2014:
– na wytyczenie nowego szlaku rowerowego – 1500 zł,
– na budowę nowej drogi dla rowerów 2 206 789,47 zł.

Kwota przekazanych środków z budżetu gminy, w 2015 r.:
– na budowę nowej drogi dla rowerów 2 997 141,38 zł,
– na odnowienie i utrzymanie istniejącej sieci dróg rowerowych  i szlaków rowerowych 1000 zł.

ROWEROWA MAPA SOPOTU


Fot. miasto.sopot.pl

Więcej informacji na temat tras rowerowych w Sopocie znajdziesz >>> tutaj.

Materiały Prasowe/Puch
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj