„Maszyna jest sprawna, gotowa do eksploatacji”. Pierwszy śmigłowiec marynarki wraca do Gdyni

Pierwszy z remontowanych śmigłowców ratowniczych wróci do Gdyni w przyszłym tygodniu – dowiedział się reporter Radia Gdańsk. To jedna z pięciu maszyn, których modernizacja rozpoczęła się w 2014 roku i miała potrwać maksymalnie do kwietnia 2016 roku.

Remont jednak znacząco się przedłużył i dopiero pierwsza z maszyn wróci w przyszłym tygodniu do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

– Na pierwszym z pięciu modernizowanych śmigłowców W-3 zakończyliśmy proces oblotu technicznego. Maszyna jest sprawna, gotowa do eksploatacji. Obecnie trwa proces jej przejęcia. W przyszłym tygodniu ten śmigłowiec powinien być już u nas w Gdyni – potwierdza kmdr ppor. Czesław Cichy z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

DRUGA MASZYNA „PRAWIE” GOTOWA

W przyszłym tygodniu rozpocznie się oblot techniczny drugiej maszyny, która zdaniem PZL Świdnik również jest gotowa do przekazania. Historia pokazuje jednak, że oblot wcale nie musi zakończyć się pozytywnie. Na początku września informowaliśmy o nieudanej próbie odbioru śmigłowców.

– Komisja składająca się m.in. z naszych pilotów została zaproszona do oblotu pierwszych maszyn po modernizacji. Niestety, ten oblot nie wyszedł pomyślnie. My musimy odebrać maszyny w pełni sprawne i gotowe do działań. Tymczasem program oblotu nie został zaliczony, co oznacza, że nie wszystkie parametry mieszczą się w normach – mówił wtedy Radiu Gdańsk kmdr ppor. Czesław Cichy.

WSZYSTKIE MASZYNY NIEZBĘDNE DO FUNKCJONOWANIA

Póki co nie ma informacji na temat stanu, w jakim znajdują się pozostałe 3 maszyny i kiedy one mogłyby zostać przekazane do oblotów. A dopiero po odebraniu wszystkich pięciu maszyn Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej będzie mogła przywrócić punkt dyżurowania śmigłowców ratowniczych.

Został on zawieszony na początku października 2015 roku, ponieważ 5 maszyn, którymi obecnie dysponuje BLMW, to za mało, aby z jednej strony zapewnić ciągłą gotowość jednego śmigłowców do akcji, z drugiej strony prowadzić niezbędne szkolenia pilotów, bez których mogliby oni stracić uprawnienia, a z trzeciej prowadzić również niezbędne przeglądy śmigłowców.

Posłuchaj reportażu:

Sylwester Pięta/mmt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj